22.07.2019Consell Comarcal del Maresme - Tornar a portada  
Servei d'Habitatge MaresmeServei d'Habitatge Maresme
banner OIH
banner Diputació BCN
Departament de Medi Ambient i Habitatge
banner Incasòl
banner_compartir_habitatge
Convocatòria d'ajuts al lloguer 2015
Subvenció MIFO
  • Aquest ajut va destinat a persones que tinguin un lloguer inferior als 600 euros mensuals.
  • El termini de presentació de sol·licituds finalitza el 23 de juny de 2015.
  • Per poder fer la tramitació de la subvenció cal portar tota la informació complimentada.
  • A QUI VA DESTINADA AQUESTA CONVOCTÒRIA?

Persones físiques titulars d’un contracte de lloguer de l’habitatge que constitueix el seu domicili habitual i permanent a Catalunya.

  • QUINS REQUISITS HAN DE COMPLIR ELS SOL·LICITANTS?

Per poder obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions, les persones sol·licitants han de complir els requisits i les condicions que s’indiquen a continuació, i formular les declaracions responsables corresponents:

a) Tenir la residència legal a Catalunya (NIF/NIE vigent).

b) Tenir uns ingressos de la unitat de convivència suficients per poder pagar el lloguer, i que no superin els límits establerts, excepte en els supòsits de víctimes de terrorisme.

c) Ser titular del contracte de lloguer de l’habitatge objecte de la subvenció que constitueix el seu domicili habitual i permanent i estar-hi empadronat.

d) No pagar un lloguer mensual de l’habitatge superior a 600 euros.

e) Tenir domiciliat el cobrament de la subvenció en una entitat financera.

f) Estar al corrent del pagament de les rendes de lloguer en el moment de presentar la sol·licitud.

g) Pagar el lloguer de l’habitatge per mitjà de transferència bancària, rebut domiciliat, ingrés en compte o rebut emès per l’administrador de la finca, com a mínim a partir del mes següent a la data de presentació de la sol·licitud.

h) No estar sotmès a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiari de subvencions de conformitat amb l’article 13 de la Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

i) Complir les obligacions tributàries davant l’Estat i la Generalitat de Catalunya i les obligacions amb la Seguretat Social.

No poden ser perceptores de les prestacions:

a) Les persones titulars del contracte d’arrendament o de sotsarrendament, o qualsevol altre membre de la unitat de convivència tingui parentiu per vincle de matrimoni, per consanguinitat, adopció o afinitat fins al segon grau, amb les persones arrendadores.

Aquest mateix criteri s’aplicarà a la relació entre la persona arrendadora i la persona arrendatària o sotsarrendatària, quan la primera sigui una persona jurídica, respecte de qualsevol dels seus socis, sòcies o partícips.

b) Les unitats de convivència en què la persona titular del contracte d’arrendament o de sotsarrendament o qualsevol altre membre sigui propietari o usufructuari d’un habitatge, llevat que no en disposin de l’ús i gaudi.

c) Les unitats de convivència que paguin unes rendes de lloguer superiors a 600€.

d) Les unitats de convivència quan l’import de la base imposable de l’estalvi que consta a la declaració de l’IRPF de l’any 2013 (casella 374) sigui superior a 500 euros. S’exceptua d’aquesta prohibició el supòsit en què aquest import sigui el resultat d’una dació en pagament.

e) Les persones arrendatàries o sotsarrendatàries d’habitatges gestionats o administrats per l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.

f) Els ingressos de la Unitat de convivència superiors a 2,8 vegades l’IRSC (22.365,42 € ponderats).

  • QUINA DOCUMENTACIÓ CAL APORTAR?

Impresos normalitzats de l’Agència:

1. La sol·licitud de les prestacions per al pagament del lloguer. Resolució TES 0993/2015 d’11 de maig de 2015. És molt important que la persona ompli tot el que se li demana, sinó no podrà tenir una resolució favorable.

2. Autorització per a sol·licitar dades a organismes oficials (MODEL 2) de la persona sol·licitant i de totes les persones de la unitat de convivència

3. Declaracions responsables dels sol·licitants de les subvencions per al pagament del lloguer (MODEL 3),

4. Declaració responsable d’ingressos percebuts per a sol·licitants o perceptors de les subvencions per al pagament del lloguer (MODEL 1). Únicament l’han de complimentar en situacions excepcionals en les quals la persona que sol·licita l’ajut o alguns dels membres de la unitat de convivència no puguin justificar els ingressos amb la documentació necessària.

5. Imprès normalitzat a nom de la persona sol·licitant amb les dades bancàries del compte on s’ha d’ingressar la prestació.

Documentació de les persones sol·licitants i els membres de la unitat de convivència:

6. Els DNI/NIF/NIE, o document equivalent vigent de la persona sol·licitant i de tots els membres que formen la unitat de convivència. En el cas de persones nouvingudes que han obtingut el DNI, han de fer constar en la sol·licitud l’anterior document d’identificació NIE. El passaport o llibre de família si s’escau.

7. Certificat o volant de convivència que acrediti el domicili de la persona sol·licitant i de les persones que formen la unitat de convivència.

8. Justificant dels ingressos de la persona sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència en edat laboral (majors de 16 anys). Els ingressos cal acreditar-los de la manera següent:

8.1) Declaració de l’impost sobre la renda de l’any 2013.

8.2) En el cas que la persona sol·licitant o altres membres de la unitat de convivència no estiguin obligats a presentar la declaració de la renda han d’aportar el certificat d’imputacions 2013 subministrat per l’Agència Tributària (AEAT) + l’informe de la vida laboral actual (Seguretat Socials telf. 901 50 20 50).

8.3) Declaració responsable d’ingressos, en situacions excepcionals que no puguin justificar els ingressos amb la documentació esmentada amb un informe emès pels serveis

bàsics d’atenció social municipals o pels tècnics de l’oficina d’habitatge

si tots els ingressos de la unitat de convivència s’acrediten mitjançant una declaració responsable.

8.4) Es podran justificar els ingressos de l’any en curs, quan la persona sol·licitant o algun dels membres que formen la unitat de convivència hagin tingut un canvi important en relació amb la seva situació laboral o d’ingressos respecte al període general a acreditar d’acord amb la convocatòria. En aquest cas s’ha d’acreditar els ingressos del 2013 i el motiu del canvi de la seva situació personal.

9. El contracte de lloguer a nom de la persona sol·licitant. Els contractes signats a partir de l’1 de juny de 2013 han d’acreditar el ingrés de la fiança al INCASÒL o CAMBRA DE LA PROPIETAT. En el cas que la persona sol·licitant de la prestació que visqui a l’habitatge sigui el cònjuge de la persona titular contractual ha d’aportar la documentació de l’atribució del dret d’ús sobre l’habitatge, ja sigui per subrogació, per conveni o per sentència de separació o divorci, o per altres títols vàlids en dret.

9.1) En el cas que la persona sol·licitant de la subvenció que visqui a l’habitatge sigui el cònjuge de la persona titular contractual, o estigui inclosa en els supòsits que regulen els articles 15 i 16 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d’arrendaments urbans, ha d’aportar la documentació acreditativa de l’atribució del dret d’ús sobre l’habitatge, ja sigui per subrogació, conveni o sentència de separació o divorci, o per altres títols vàlids en dret.

9.2) En els casos d’habitatges gestionats per empreses públiques locals o entitats sense ànim de lucre, els gestors dels habitatges poden aportar un certificat en substitució del contracte de lloguer i els rebuts de lloguer pagats fins a la data de presentació de la sol·licitud, on han de constar el nom i cognoms dels sol·licitants, el NIF, les dades referents a l’habitatge i els mesos de lloguer pagats.

9.3) En el cas de lloguers no documentats mitjançant contracte, per acreditar la condició de llogater de la persona sol·licitant serà suficient la presentació dels rebuts dels pagaments mensuals.

9.4) En els casos de dones víctimes de violència de gènere que, com a conseqüència d’una ordre d’allunyament o sentència judicial, tinguin atribuït l’habitatge com el seu domicili habitual i permanent, se’ls podrà reconèixer el dret al cobrament de la subvenció si justifiquen que es fan càrrec del pagament del lloguer de l’habitatge. Per acreditar-ho caldrà aportar mitjà de prova qualificat.

10.Tots els rebuts de lloguer corresponents a l’any 2015, pagats fins a la data de presentació de la sol·licitud. Si el sistema de pagament del lloguer és per transferència el número de compte bancari de la persona propietària de l’habitatge, on es paga el lloguer,

11.Altra documentació:

11.1 Acreditació del Departament de Benestar Social i Família, en el cas de les persones amb alguna discapacitat (certificat ICASS)

11.2 Documentació acreditativa del procés de desnonament o d’execució hipotecària de l’habitatge o altres processos reconeguts i validats d’intermediació, en què s’hagi perdut l’habitatge on s’ha viscut amb anterioritat, com en casos de dació en pagament.

11.3 L’acreditació de la condició de víctima de terrorisme o d’amenaçat es farà amb l’aportació d’una resolució del Ministeri de l’Interior o d’una sentència judicial ferma.

11.4 Títol de família nombrosa vigent.

11.5 Títol de família monoparental vigent

11.6 Documentació acreditativa de ser persona jove extutelada.

11.7 Documentació acreditativa de complir les condicions per poder ser subjecte del Pla de protecció internacional de Catalunya, aprovat per l’Acord del Govern de 28 de gener de 2014.

  • QUINA ÉS LA QUANTIA DE LA PRESTACIÓ?

1. L’import de la subvenció serà del 40 per cent de l’import del lloguer anual de l’habitatge habitual i permanent, amb un límit màxim 200 euros al mes (2.400 euros anuals) per habitatge. Per a persones titulars de contractes de lloguer signats entre l’1 de gener de 2015 i la data en què s’acaba el termini de presentació de sol·licituds, l’import de la subvenció serà per la quantia corresponent a les mensualitats incloses entre el mes posterior a la data de vigència del contracte presentat en el moment de fer la sol·licitud i el mes de desembre de 2015, amb un import màxim mensual de 200 euros.

2. Per determinar la quantia de la subvenció es tindrà en compte l’import del rebut de lloguer. Es considera que formen part de l’import del lloguer tots els conceptes que consten al rebut corresponent, excepte els endarreriments, les despeses de serveis d’ús individual i els pàrquings i trasters, sempre que se’n pugui determinar l’import.

3. La subvenció s’atorga per a l’any de la convocatòria (2015)

4. En el cas que el sol·licitant aporti, amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud i abans de dictar-se la resolució, un nou contracte d’arrendament, una addenda al contracte vigent o un pacte signat entre les parts, es tindrà en compte per al càlcul de la subvenció l’import de l’últim rebut del lloguer pagat corresponent al nou contracte, addenda o pacte.

  • QUINES INCOMPATIBILITATS TÉ AQUEST AJUT?

Aquestes subvencions són incompatibles per a les mateixes mensualitats del mateix any amb el cobrament d’altres ajuts provinents de qualsevol administració pública o d’entitats privades que tinguin la mateixa finalitat.

  • QUINS SÓN ELS TERMINIS PER A PRESENTAR LES SOL·LICITUDS?

El termini de presentació de les sol·licituds s’inicia l’endemà de la publicació al DOGC de la resolució que regula les ajudes, és a dir, del 19 de maig fins el 23 de juny de 2015 (inclòs).

  • QUINS SÓN ELS CRITERIS DE PRIORITZACIÓ I VALORACIÓ?

1. Les sol·licituds es resolen, en funció de la dotació pressupostària, mitjançant el procediment de concurrència competitiva, d’acord amb els criteris que s’especifiquen a continuació, per poder establir un ordre de prelació:

a) Sol·licituds que obtinguin la puntuació més alta resultant de l’aplicació de la fórmula 1-IUC/CLIUC, amb tres decimals, multiplicada per 50.

b) A la puntuació obtinguda d’acord amb el criteri anterior, s’hi sumarà la puntuació més alta de les situacions següents

a. Persones de 65 anys o més = 25 punts.

b. Persones que han perdut l’habitatge com a conseqüència de desnonament, execució hipotecària o dació en pagament en els darrers 12 mesos = 20 punts.

c. Persones procedents d’un desnonament, execució hipotecària o dació en pagament, i que han signat contracte de lloguer del mateix habitatge, propietat d’una entitat

financera, quan el preu màxim de lloguer no superi l’import de 250 euros a l’àrea metropolitana i de 150 euros a la resta de municipis de Catalunya = 20 punts.

d. Unitats de convivència amb algun membre discapacitat, que acrediti un grau de minusvalidesa igual o superior al 65 per cent, declarada pel Departament de Benestar Social i Família = 15 punts.

e. Joves entre 18 i 35 anys amb ascendents o descendents al seu càrrec = 15 punts.

f. Dones víctimes de violència de gènere = 15 punts.

g. Famílies monoparentals amb menors a càrrec, d’acord amb la definició de la base 2, lletra d) = 15 punts.

h. Famílies nombroses = 15 punts.

i. Persones joves extutelades = 10 punts.

j. Persones joves de menys de 35 anys amb ingressos de la unitat de convivència inferior a 0,94 IRSC = 10 punts.

k. Víctimes de terrorisme = 5 punts.

l. Persones que acreditin complir les condicions per poder ser subjectes del Pla de protecció internacional de Catalunya, aprovat per l’Acord del Govern de 28 de gener de 2014 = 5 punts.

11.3 Per resoldre situacions d’igualtat en la puntuació final, després de l’aplicació dels criteris anteriors, es donarà prioritat a l’ordre d’entrada de la sol·licitud en el registre amb la documentació completa.

  • QUIN ÉS EL PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ DE L’AJUDA?

1. El procediment de concessió de les subvencions regulades en aquestes bases està sotmès al règim de concurrència competitiva.

2. L’òrgan instructor d’aquesta convocatòria és la persona titular de l’Àrea d’Ajuts Socials a l’Habitatge, amb la col·laboració de les oficines locals d’habitatge, les borses i les entitats que subscriuen conveni amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya. L’òrgan instructor examina les sol·licituds presentades a l’empara de la convocatòria i ha de requerir els interessats que han presentat una sol·licitud amb defectes esmenables. La manca de documentació o amb documentació inexacta o defectuosa, tenen un termini màxim de 10 dies hàbils a comptar de l’endemà de la notificació del requeriment

 
Consell Comarcal del Maresme - Pl. Miquel Biada, 1 - 08301 Mataró - Tel. 93 741 16 16 - Fax 93 757 21 12