SERVEI
DE JOVENTUT
Dóna servei als Punts dInformació Juvenil del Maresme amb
lobjectiu de satisfer les inquietuts i necessitats dels joves de la comarca.
Treballa en tres grans eixos. Duna banda, coordina i és punt de
trobada dels responsables, tant polítics com tècnics, de joventut
municipals. En concret, aquesta funció implica mantenir i crear espais
dintercanvi i de debat, orientar i assessorar els ajuntaments en la planificació,
dissenyar i realitzar projectes i activitats, així com afavorir loptimització
dels recursos dedicats a actuacions juvenils a la comarca. També dóna
suport a les àrees de joventut dels ajuntaments mitjançant les
actuacions que es contemplen en el Pla Comarcal de Joventut. Daltra banda,
treballa per proporcionar i facilitar les demandes de formació que els
professionals de joventut creguin dinterès per a la comarca. Finalment,
vetlla perquè els joves i els professionals que els envolten tinguin
accés a la informació. En aquesta línia es treballa en
dues direccions: el recull i sistematització de la informació
comarcal dinterès, i la canalització daquesta informació
mitjançant dels recursos existents a la comarca.
El servei de Joventut sha implicat profundament en la nova metodologia
de treball proposada des dorganismes com el Pla Nacional de Joventut de
Catalunya (PNJ), el Pla Director de Joventut de la Diputació, així
com pel Llibre Blanc de les Polítiques Juvenils a Europa. Una metodologia
centrada en la necessitat dimplicar, de treballar coordinadament i dactuar
de forma integral, des de tots els nivells de decisió política,
en matèria de joventut. Daltra banda, les accions desenvolupades
també han tingut com a eix vertebrador la necessitat de donar a conèixer
què preocupa i quins són els interessos dels joves.
A partir daquesta nova filosofia i de les directrius que emanen del Pla
Nacional de Joventut, sha desenvolupat el Pla Comarcal de Joventut del
Maresme. Amb aquest document shan establert actuacions a nivell comarcal
de forma coordinada, així com també sha assegurat la participació
de tots els agents implicats: joves, tècnics, polítics i professionals
relacionats amb el món de la joventut.
Aquest sistema de treball ha permès desenvolupar una manera dentendre
i de planificar les polítiques de joventut més democràtica
i participativa. Un exemple clar daquest tarannà ha estat la creació
dinstruments com la Mesa Consultiva de Joventut, organisme integrat per
tècnics, polítics i professionals, en el qual es decideixen quines
són les actuacions que shaurien de realitzar per satisfer les necessitats
dels joves de la comarca.
Un altre daquests exemples ha estat la publicació «El buscador»,
butlletí trimestral que durant dos anys ha estat punt de referència
per tots els joves de la comarca com a font de recursos i serveis. Lany
2002 «El buscador» va ser substituït pel «Portal Jove»,
un espai virtual que pretén posar a labast dels joves en especial,
i dels professionals, tota la informació i els recursos que poden ser
del seu interès.
A més, el servei de Joventut del Consell Comarcal ofereix daltres
serveis adreçats tant a tècnics i professionals com als joves
en general com ara:
Tramitació de les altes al cens dentitats juvenils de la
Secretaria General de Joventut.
Tramitació de notificacions dactivitats juvenils.
Tramitació de sol·licituds dobertura de funcionament
i inspeccions a les instal·lacions juvenils de la comarca.
Orientació i suport en la tramitació de subvencions dàmbit
juvenil.
Tramitació i venda de carnets dalberguista i internacional.
Informació general en matèries dinterès juvenil.