Per poder detectar possibles situacions de risc, cal tenir clars quins punts es consideren claus i/o mínims pel correcte desenvolupament dels infants i adolescents. En aquest sentit aquestes llistes són unes guies que poden donar una mica de llum a la detecció de possibles situacions de maltractament.
Necessitats infantils (Veure Annex 1 i 2)
Necessitats físiques:
1.Alimentació, vestit adequat, higiene i son
-2.Protecció de riscos reals i integritat física
-3.Cura adient pel manteniment o el restabliment de la salut.
Necessitats cognitives:
1.Activitat física exploratòria i estimuladora. Estimulació sensorial. Provisió de noves experiències.
-2.Estimulació del desenvolupament evolutiu.
-3.Comprensió de la realitat i dels aprenentatges no formals, mitjançant l´observació i l´activitat conjunta amb l´adult.
-4.Formació i educació integral
Necessitats emocionals i socials:
1.Interacció espontània i gratificant amb les figures parentals.
-2.Seguretat emocional; recolzament i seguretat emocional en la relació amb els pares.
-3.Afecte i aprovació.
-4.Disposició de models adults d´actuació i de imitació sans i accessibles.
-5.Disposició de figures d´autoritat adients. Disciplina, guia i orientació de la conducta del nen/a.
-6.Control consistent i adient a l´edat.
-7.Ensenyament adient i progressiu per tal de desenvolupar els límits adaptats al comportament.
-8.Ajut per l´adquisició d´hàbits de conducta personal i social.
-9.Transmissió de valors.
-10.Disposició d´una xarxa de relacions socials, lúdiques i d´interacció amb l´entorn.
-11. Participació i autonomia progressives. Oportunitat i reforç per l´adquisició gradual de l´autonomia.
-12.Ajut per la resolució de problemes en la socialització.
-13.Protecció i resposta adequada davant de les pors subjectives del menor.
Inici Servei de l'equip d'atenció a la infància i a l'adolescència (EAIA) Protocol d'atenció a la infància 2.1-. detecció de necessitats infantils