El Consell Comarcal ajuda els serveis socials de l’Àrea Bàsica del Maresme a agilitzar els expedients de vulnerabilitat energètica

El Consell Comarcal està duent a terme el Programa pilot d’atenció i gestió de la Unitat d’Assesorament en Drets Energètics (UADE) i vulnerabilitat social amb l’objectiu d’agilitzar els expedients de pobresa i vulnerabilitat de les famílies que no poden fer front al pagament dels subministres energètics que realitzen els serveis socials dels 25 municipis de la comarca que formen part de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials (els que tenen menys de 20.000 habitants).

Abans de procedir al tall dels subministraments bàsics, les companyies han de comunicar als serveis socials l’existència d’un impagament per tal que aquests determinin si es tracta d’una persona o familia en situació de vulnerabilitat.

Aquest tràmit està col·lapsant els serveis socials. A títol d’exemple, entre els mesos de novembre de 2021 i gener de 2022, els 25 municipis maresmencs de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials van rebre 1.810 peticions d’informe de vulnerabilitat per part de diferents companyies energètiques.

El Programa del Consell Comarcal dona suport als serveis socials municipals per agilitzar la tramitació d’aquests expedients i, a més, fa una política de prevenció assessorant les persones en situacions de vulnerabilitat energètica que són derivades pels Equips Bàsics d’Atenció Social (EBAS).

En aquests dos àmbits d’actuació, les funcions que es porten a terme des del Consell Comarcal del Maresme són les següents:

Atenció a la persona usuària

  • Informació, assessorament i gestió de consums
  • Diagnòstic de situacions de greu ineficiència energètica
  • Control específic de factures i consums excessius
  • Realització de tràmits amb les companyies subministradores que es recomanen i que la persona no pot realitzar (canvis de titular, sol·licitud del bo social elèctric, sol·licitud del cànon de làigua i altres situacions complexes).
  • Realització d’auditories energètiques de l’habitatge

Suport als Equips Bàsics municipals

  • Gestió i negociació amb les companyies subministradores d’electricitat, gas i aigua
  • Suport en la gestió dels llistats de les companyies subministradores
  • Generació del document de circumstàncies especials per adjunar a la sol·licitud del bo social, si procedeix
  • Gestió i registre de talls de subministraments amb les companyies (sempre que no sigui una altra la persona titular de la factura o bé no s’hagi de fer Informe de Risc d’Exclusió Residencial)
  • Anàlisi de les dades tractades i de les accions realitzades
  • Proposta i elaboració de criteris per l’abordatge d’aquestes situacions a tota l’Àrea Bàsica de Serveis Socials.