Mataró s’adhereix al dictamen de no viabilitat
El Consell Escolar Municipal, en la reunió celebrada el passat 8 de maig, va acordar per majoria adherir-se al dictamen del Consell Escolar de Catalunya sobre l’informe del Document de bases per a una Llei de la Qualitat de l’Educació, proposada pel Govern de l’Estat. Aquest dictamen promulga la no viabiliat del document i, a més, el Consell Escolar de Mataró hi ha introduït una esmena demanant-ne la seva retirada.Així, doncs, el Consell Escolar de Catalunya considera, entre d’altres, que en el document de la Llei de la Qualitat:
. L’anàlisi dels factors que intervenen en el fet educatiu es formula d’una manera simple,
. S’ofereix una visió esbiaixada perquè només es destaquen aspectes negatius com el fracàs escolar, deteriorament de la convivència i alumnat poc motivat que es generalitza en totes les etapes i en tot el territori de l’Estat,
. Les mesures de millora que es proposen són només fórmules organitzatives que tendeixen a excloure l’alumnat amb dificultats i adreçat a la selecció dels futurs universitaris,
. Destaca la desmotivació de l’alumnat sense introduir cap element d’anàlisi de les causes ni solucions que vindrien per posar els mitjans humans i els recursos suficients per resoldre-les,
. Desconfiança en la professionalitat del professorat i en la capacitat d’autonomia dels centres educatius,
. Proposa introduir millores en l’etapa de secundària, quan seria convenient fer-ho en tota el procés educatiu, és a dir, també a infantil i primària,
. El sistema d’itineraris que proposa la secundària no assegura ni garanteix la consecució de les competències bàsiques per part de tota la població,
. Hi ha una concepció centralista sense respectar la distribució de competències entre les comunitats autònomes i l’Estat, i
. Conté una proposta restrictiva de la participació en els consells escolars de centre.
Es conclou que la Llei de de la Qualitat no analitza ni resol les problemàtiques i els reptes de futur que l’educació té plantejats avui. No atén convenientment els principis democràtics de la no exclusió i la no segregació que han de possibilitar l’assoliment de les competències bàsiques per a tothom i que són necessaris més que mai per a una cohesió social que s’inicia a l’escola.
Finalment, es considera que per aconseguir una educació de qualitat cal confiar en el professorat i la complicitat de tota la comunitat educativa.