Tallers: Corresponsabilitat i democratització de les cures

AdreƧat a alumnes de cicle superior de primƠria i secundƠria

L’activitat proposada parteix de la comprensió i identificació dels rols i estereotips de gĆØnere a travĆ©s de l’observació i la reflexió de la seva realitat mĆ©s propera com Ć©s el grup-classe i les seves llars. A partir d’aquesta es planteja el concepte del treball de cures, i la idea que totes aquestes tasques quotidianes i invisibles són imprescindibles. Qui les fa? Quines són? Quin valor se’ls dona? Són algunes de les preguntes que es plantegen per tal de caminar cap a una corresponsabilitat i un reconeixement de totes aquestes tasques imprescindibles pel sostĆ©n de la vida.

Objectius

L’erradicació dels estereotips de gĆØnere per tal d’afavorir una socialització mĆ©s equitativa i saludable.

La valoració de les cures com a forma d’assegurar la construcció de relacions socials compromeses amb el benestar dels altres.

La identificació de la desigualtat de gènere en les tasques de cures i tasques reproductives.

Durada

El taller adreƧat a alumnes de cicle superior de primĆ ria tĆ© una durada d’1 hora i 30 minuts

El taller adreƧat a alumnes de secundƠria i espais joves tƩ una durada de 2 hores

SolĀ·licitud

Els centres que hi estiguin interessats, han de fer arribar al Consell Comarcal del Maresme el següent formulari:

Tallers per a famĆ­lies

Aquests tallers es poden impartir en dos formats: diàleg obert sobre corresponsabilitat i càpsula formativa sobre coeducació per la democratització de les cures.

1. DiĆ legs oberts

Són sessions obertes a totes les famílies del centre (i poden ser ampliables a la comunitat també). Es procura generar un espai de reflexió i escolta, on totes les veus hi tinguin cabuda.

A les sessions ā€œLa corresponsabilitat i les violĆØncies quotidianesā€ es compartiran reflexions i experiĆØncies entorn el treball de cures, els sistemes familiars i la socialització de gĆØnere. Identificant les violĆØncies mĆ©s quotidianes, emmarcant-les en el context social i històric, per entendre que les cures i les tasques reproductives són globals, i que darrera hi ha un sistema masclista i colonial que les sustenta, les invisibilitza i les menysprea.

Els principals objectius d’aquest format de taller es concreten en:

Promoure els vincles interpersonals i la cohesió d’una comunitat.

Generar un espai de consciĆØncia i diĆ leg colĀ·lectiu.

Identificar el sistema de violĆØncies culturals i socials associades a la temĆ tica

2. Coeducant des de casa

Es proposa un espai per compartir visions i vivĆØncies sobre com educar a les criatures i al jovent des d’una mirada coeducadora que contribueixi a l’equitat i a la llibertat individual, tot posant al centre els vincles i les emocions.

Es tracta també de prendre consciència sobre els rols de gènere i els estereotips, desgranant la
construcció de la mateixa identitat i revisant les relacions que construïm i des de quins patrons i referents.

La formació combina una part teòrica que s’acompanya d’elements participatius a travĆ©s de dinĆ miques vivencials i prĆ ctiques, basant-nos en la pròpia experiĆØncia i sabers de les persones participants.

Els principals objectius d’aquest taller es concreten en:

āœ“ Generar un marc de referĆØncia compartit sobre la coeducació
āœ“ Identificar els agents de socialització de gĆØnere en la infĆ ncia
āœ“ Fomentar la comprensió del sistema sexe-gĆØnere i les violĆØncies que se’n deriven.
āœ“ Posar en comĆŗ prĆ ctiques de crianƧa que contribueixen a un desenvolupament lliure de violĆØncies masclistes

Durada

Tant el format de diàlegs oberts com el de la càpsula formativa sobre educació tenen una durada de 2 hores

SolĀ·licitud

Els centres que hi estiguin interessats, han de fer arribar al Consell Comarcal del Maresme el següent formulari: