Com evitar el tall dels subministraments bàsics?

Malgrat hagis rebut un/o varis avisos de tall de subministrament per impagament, tenim bones notícies per a tu. Si ets una persona/unitat familiar en situació de vulnerabilitat, la llei et pot protegir per evitar el tall de subministrament.

Trucar i explicar les teves dificultats econòmiques per a justificar factures pendents de pagament a la companyia que t’està amenaçant amb el tall del subministrament no serveix de massa.

En canvi, presentar-li a la companyia el teu Informe de Risc d’Exclusió Residencial sí serveix. I molt.

Aquest informe l’emet Serveis Socials del teu municipi i certifica la teva situació de vulnerabilitat (baixos ingressos). És l’únic document generalment acceptat per les diferents comercialitzadores de llum, aigua i gas. Un cop el reben, aturen qualsevol procediment de tall.

Presentar-ho, però, no cancel·larà el deute que tinguis amb la comercialitzadora. Te´l seguiran reclamant. Però si tu no el pots pagar i ho demostres amb l’IRER, la companyia no podrà tallar-te el subministrament.

Depenent de cada ajuntament, hauràs de presentar-te -sense cita prèvia, amb cita prèvia o mitjançant una instància- als teus serveis socials municipals. I allà valoraran la teva situació econòmica i la de la teva unitat familiar. Es important, doncs, que quan vagis a Serveis Socials portis fulls de nòmines, IRPF, i/o extractes bancaris tant teus com de les persones de la teva unitat familiar amb ingressos.

Per altra banda,  és imprescindible és que la persona que sol·liciti l’IRER sigui la titular del subministrament que té risc de tall.

Normalment seran les treballadores socials o les administratives de serveis socials del teu ajuntament quines enviïn l’IRER a la companyia que vol tallar-te el subministrament. Tot i així, nosaltres recomanem que us quedeu amb una còpia de l’informe per si més endavant teniu cap altre comercialitzadora que pretén tallar-vos el subministrament.

L’IRER té una vigència d’un any. Passat aquest any i si les teves circumstàncies (o les de la teva unitat familiar) no han variat, hauries de tornar a sol·licitar a Serveis Socials que et fes una nova valoració per tal que emetin un nou informe.

No oblidis renovar aquest document doncs serà la única manera de deixar de garantir el subministrament.