Com reduir la factura de l’aigua
Com reduir la factura del gas
Bo social elèctric i bo tèrmic
Tens dificultats per a pagar la llum, l’aigua i/o el gas?
Tens factures pendents de pagament?
T’expliquem com aconseguir factures més econòmiques i com poder arribar a evitar que et tallin un subministrament si ja has rebut l’avís.
COM EVITAR TALLS EN ELS SUBMINISTRAMENTS
Les empreses no poden interrompre els subministraments en cas d’impagaments, quan hi ha risc d’exclusió residencial. La llei protegeix les persones i les unitats familiars en situació de vulnerabilitat econòmica –o risc d’exclusió residencial–, davant dels talls que puguin acordar les companyies subministradores d’electricitat, gas i agua potable per manca de pagament.
Com sé si soc una persona o unitat familiar en situació de vulnerabilitat?
Les persones o unitats familiars amb risc d’exclusió residencial són aquelles que tenen ingressos inferiors a:
- 2 vegades l’Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC), si es tracta de persones que viuen soles.
- 2,5 vegades l’IRSC, si es tracta d’unitats de convivència (més d’una persona).
- 3 vegades l’IRSC, en cas de persones amb discapacitats o amb gran dependència.
Excepcionalment, si els ingressos són superiors però hi ha un risc imminent de perdre l’habitatge també es pot demanar al servei social que valori si es pot incloure en la situació de risc d’exclusió residencial.
Què és l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER)?
Recolzant-se en la llei 24/2015 del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica i emparant-se en el conveni sobre concertació de mesures de suport a unitats familiars en situació de pobresa energètica relacionada amb subministraments de gas, electricitat, i l’eficiència energètica signat entre la Generalitat de Catalunya i la companyia Endesa, aquest informe l’emet Serveis Socials del teu municipi i certifica la teva situació de vulnerabilitat econòmica. És l’únic document generalment acceptat per les diferents comercialitzadores de llum, aigua i gas. Un cop el reben, aturen qualsevol procediment de tall.
Presentar-ho, però, no cancel·larà el deute que tinguis amb la comercialitzadora. Te’l seguiran reclamant. Però si tu no el pots pagar i ho demostres amb l’IRER, la companyia no podrà tallar-te el subministrament.
Com he de sol·licitar l’IRER?
Depenent de cada ajuntament, hauràs de presentar-te -sense cita prèvia, amb cita prèvia o mitjançant una instància- als teus serveis socials municipals. I allà valoraran la teva situació econòmica i la de la teva unitat familiar. És important, doncs, que quan vagis a Serveis Socials portis fulls de nòmines, IRPF, i/o extractes bancaris tant teus com de les persones de la teva unitat familiar amb ingressos.
Per altra banda, és imprescindible que la persona que sol·liciti l’IRER sigui la titular del subministrament que té risc de tall.
A qui s’ha d’enviar l’IRER?
Normalment serà el personal del teu ajuntament (treballadors/es socials o administratius/ves de serveis socials) qui enviïn l’IRER a la companyia que vol tallar-te el subministrament. Tot i així, nosaltres recomanem que et quedis amb una còpia de l’informe per si més endavant tens cap altre comercialitzadora que pretén tallar-te el subministrament.
Quina vigència té l’IRER?
L’IRER té una vigència d’un any. Passat aquest temps i si les teves circumstàncies (o les de la teva unitat familiar) no han variat, hauries de tornar a sol·licitar a Serveis Socials que et fes una nova valoració per tal que emetin un nou informe.
No oblidis renovar aquest document doncs serà la única manera de garantir el subministrament.