Una exposició commemorarà el 125 aniversari de la connexió ferroviària França-Espanya

El president del Patronat Municipal de Cultura, Jaume Graupera, inaugurarà demà l’exposició “El llarg camí de Barcelona a França”. L’exposició vol commemorar el 125 aniversari de la connexió ferroviària França-Espanya pels Pirineus Orientals i el 155 de la línia Barcelona-Mataró.


La inauguració, que es farà a les 19 h a la Biblioteca Pública Pompeu Fabra, comptarà amb l’assistència de José M. de Ibarra, president de la comissió organitzadora de la commemoració, i de Josep M. Sans, director general del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya.

En el transcurs de l’acte es pronunciarà la conferència “Una epopeia per a una època” a càrrec de Carles Guasch, vicepresident de la comissió organitzadora.

L’exposició es podrà veure a la Biblioteca Pompeu Fabra fins al 12 de novembre i després passarà a ser itinerant i recorrerà diferents poblacions de Catalunya. Aquesta mostra complementa l’exposició “Barcelona-Port Bou: 125 anys d’història” que es pot veure fins al 31 de desembre a l’Arxiu Nacional de Catalunya de Sant Cugat del Vallès.

“El llarg camí de Barcelona a França”

La mostra explica el procés i l’evolució cronològica de la construcció del primer ferrocarril des dels seus inicis fins a l’acabament de la línia de França, així com també l’explotació del servei i els canvis de titularitat empresarial.

Els apartats temàtics de la mostra són els següents:

. La introducció del ferrocarril a Cuba i els primers intents d’establiment a la península.

. La inauguració del ferrocarril de Mataró i els desitjos de prolongar-lo fins a Girona.

. L’entrada en servei del ferrocarril de Granollers i la confrontació amb el de Mataró.

. L’arribada del ferrocarril fins a Girona i el plantejament immediat d’aconseguir la frontera francesa.

. La crisi econòmica i la impossibilitat material de seguir amb la construcció.

. El desbloqueig de la situació per Claudio Planás i la constitució de la cia. dels ferrocarrils de TBF.

. La posada en funcionament dels mecanismes financers necessaris i la represa de les obres.

. La ràpida construcció de la línia i la seva apertura fins a Figueres.

. La conclusió del traçat en la seva totalitat i els actes oficials d’inauguració.

. L’antiguitat del parc motor i remolcat i la necessitat de la seva renovació.

. La interrupció a Barcelona de les línies que convergien a la ciutat i la necessitat d’enllaçar-les.

. L’absorció de la cia. del ferrocarril de Vilanova i la irrupció del material americà.

. Port Bou com a centre neuràlgic d’un eix ferroviari internacional de primer ordre.

. L’absorció de la cia. dels ferrocarrils de TBF per la dels MZA.

. El creixent augment del tràfic i les demandes de vertebració del territori.

. La necessitat de material i instal.lacions renovades davant els nous reptes de futur.