
L’Ajuntament de Mataró i el Departament de Cultura han presentat el protocol d’intencions per a la construcció de les noves seus de l’Arxiu Comarcal del Maresme i de l’Arxiu Municipal Administratiu de Mataró, que s’ubicaran en una part de l’edifici de l’antiga Farinera Ylla Aliberch de Mataró (avinguda del Maresme, 125), propietat de l’Ajuntament de Mataró.
Amb aquest protocol, signat per la consellera de Cultura, Sònia Hernández, i l’alcalde, David Bote, les dues institucions es comprometen a col·laborar en el projecte de construcció de les noves seus. L’acte ha comptat també amb la participació de Rafael Navarro Álvarez, president del Consell Comarcal del Maresme, ens gestor del servei de l’Arxiu Comarcal del Maresme.
La nova ubicació dels arxius és un espai estratègic pel seu accés i significat històric, que permetrà garantir el desenvolupament d’un servei públic de qualitat que beneficiï tant la ciutadania com la preservació del patrimoni documental de la localitat i la comarca.
La Farinera Ylla i Aliberch
La Farinera Ylla i Aliberch és un conjunt de fàbrica i habitatges projectat per l’arquitecte Lluís Gallifa Grenzner i construït el 1948. La fàbrica consta d’una nau d’emmagatzematge de quatre cossos i un edifici de planta baixa i quatre pisos i un edifici de sitges al darrera. Els habitatges se situen en un primer pis sobre el primer tram de la nau d’emmagatzematge. L’edifici està catalogat com a BCIL (Bé Cultural d’Interés Local) amb nivell de protecció A referida a la protecció de l’estructura d’arcs parabòlics del magatzem de planta baixa.
La primera idea és que l’espai on està previst ubicar-hi els nous arxius ocupi part de l’edifici de planta baixa i quatre pisos, amb la possibilitat de construir un annex a la part posterior per ubicar-hi el dipòsit de documents o la implantació de serveis complementaris a la nau de planta baixa. Per portar-ho a terme cal que l’Ajuntament faci un Pla especial urbanístic per assignar l’ús i definir la volumetria del nou equipament.
Els nous arxius
La construcció del nou equipament permetrà ampliar els espais i instal·lacions dels dos arxius, de manera que es millori la conservació, preservació i difusió del patrimoni documental de caràcter local i comarcal. Alhora, també milloraran els serveis a les administracions, usuaris i ciutadans amb unes instal·lacions més noves i adequades al moment. La creació d’espais de dipòsit de gran capacitat permetran un major ingrés de documentació tant pública com privada. El nou equipament permetrà executar de forma eficient i eficaç la seva missió utilitzant els espais físics de l’arxiu i els equips tecnològics en la seva funció d’agent cultural i social al servei de la ciutat de Mataró i de la comarca del Maresme.
La nova construcció permetrà incrementar notablement la capacitat del nou arxiu fins als 2.800 m2, bona part dels quals seran destinats a dipòsits documentals amb capacitat per 19.800 m lineals de documentació i també servirà per millorar els espais dedicats a les tasques de classificació, ordenació, descripció, digitalització i conservació permanent dels objectes obtinguts de la digitalització. Al nou equipament hi haurà també dos dipòsits de documents audiovisuals i fotogràfics amb diferents temperatures per als diferents formats analògics així com taller de restauració, espais polivalents i aula didàctica, entre d’altres.
La tecnologia i la sostenibilitat, conjuntament amb la integració a l’entorn des del punt de vista urbanístic, seran els tres eixos essencials del nou arxiu. Un espai de referència per Mataró i el Maresme, molt proper al TecnoCampus i a la futura estació de Rodalies, obert als ciutadans i que farà ús de les tecnologies de la informació i l’aprenentatge en l’accés i difusió dels documents.
L’Arxiu Municipal Administratiu de Mataró
L’Arxiu Municipal Administratiu de Mataró és un servei de l’Administració municipal que s’ocupa d’acollir, guardar, organitzar i posar a l’abast de la pròpia Administració i dels ciutadans la documentació de menys de 30 anys generada per la corporació fruit del desenvolupament de les seves competències i funcions, garantint els seus drets i deures i els dels seus administrats.
La documentació municipal, a mesura que deixa d’estar activa en les funcions administratives, es transfereix al fons municipal històric, custodiat a l’Arxiu Comarcal. El manteniment dels dos serveis en un sol edifici facilita les tasques de transferència de documentació i permetrà optimitzar els recursos humans, tècnics i logístics per a un millor servei a la ciutadania.
L’Arxiu Comarcal del Maresme
L’Arxiu Comarcal del Maresme (ACM) forma part de la Xarxa d’Arxius Comarcals, adscrita al Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Està gestionat pel Consell Comarcal del Maresme, i actualment es troba ubicat en l’edifici conegut com can Palauet, propietat de l’Ajuntament de Mataró. Fundat l’any 1984 des de 1996 desenvolupa la seva activitat a Can Palauet on en els darrers trenta anys ha incorporat gairebé 500 fons i col·leccions d’alt valor patrimonial tant públics com privats.
La seva principal missió és vetllar per la conservació del patrimoni documental de la comarca. Conserva documentació des del segle XI fins al segle XXI produïda per diferents ens públics i privats. Entre la documentació, custodiada en gairebé 500 fons i col·leccions, cal destacar el fons del Districte Notarial de Mataró (1715-1997); els fons municipals de Mataró (1454-2016); d’Alella (1635-2001); de Teià (1505-1979), d’Òrrius (1732-1977); de Sant Vicenç de Montalt (1771-1997), Caldes d’Estrac (1836-1998); de Santa Susanna (1835-1962) i, parcialment, de Sant Pol de Mar i el fons de la Comptadoria d’Hipoteques del Districte de Mataró (1768-1862), així com els fons de les cambres agràries de la major part de les poblacions de la comarca, com també els dels Jutjats de Primera Instància i Instrucció dels Districtes judicials de Mataró i d’Arenys de Mar.
L’Arxiu Comarcal vetlla per la conservació i la seguretat dels fons que rep i en garanteix l’accés i la consulta. Programa activitats de difusió per diferents públics i participa en col·laboracions científiques. Tanmateix, l’ACM és una eina al servei dels Ajuntaments i ens locals als quals els assessora en matèria de gestió documental, accés a la informació i transparència administrativa.