El Consell Comarcal posa en marxa una oficina itinerant per atendre les situacions de vulnerabilitat energètica en els 25 municipis de menys de 20.000 habitants

     

    L’elevat cost de l’energia vinculat, sovint, a la manca d’eficiència energètica dels habitatges està abocant moltes persones a situacions de vulnerabilitat. És a dir, a la impossibilitat de pagar les factures energètiques que els permetrien mantenir la llar en unes condicions adequades de temperatura (18ºC a l’hivern i 25ºC a l’estiu). Per fer-hi front, el Consell Comarcal del Maresme ha creat l’Oficina Itinerant d’Atenció a la Vulnerabilitat Energètica. Es tracta d’una prova pilot que té com a objectiu reduir aquestes situacions en els 25 municipis de la comarca de menys de 20.000 habitants.

    Aquest nou servei comarcal té dos fronts d’actuació. D’una banda, defensar els drets de les persones davant de les companyies energètiques i de l’altra impulsar actuacions a les llars que contribueixin a fer-les més eficients energèticament. Els dos àmbits van estretatment lligats i convergeixen en les dues línies estratègiques d’actuació aprovades pel Consell Comarcal: lluita contra la pobresa i mitigació dels efectes del canvi climàtic. Aquest servei, a més, està concebut com un suport directe als serveis socials municipals que en els darrers anys han constatat que la vulnerabilitat energètica és una de les principals dificultats de les famílies. A títol d’exemple, l’any 2017, en aquests 25 municipis, es van iniciar 1.323 expedients i es van atendre 2.216 persones en situació de vulnerabilitat energètica.

    L’Oficina, que ha entrat en funcionament aquesta setmana, es desplega pel territori amb 11 punts d’atenció per evitar els mínims desplaçaments de les persones usuàries. Aquests es troben ubicats a Montgat, Cabrera de Mar, Vilassar de Dalt, Dosrius, Caldes d’Estrac, Canet de Mar, Arenys de Mar, Calella, Malgrat de Mar, Tordera i a les instal·lacions del Consell Comarcal (Mataró). Amb aquests punts d’atenció es donarà cobertura als 25 municipis que formen part de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials del Consell Comarcal. Queden exclosos els municipis de més de 20.000 habitants (El Masnou, Premià de Mar, Vilassar de Mar, Mataró i Pineda de Mar).

    Cadascuna d’aquestes oficines funciona en dies i horaris diferents i l’atenció es fa exclusivament amb cites concertades prèviament. Inicialment, les persones usuàries són exclusivament les derivades pels serveis socials municipals.

    Quan arriba un usuari, l’Oficina realitza una diagnosi de la despesa, costums i hàbits energètics de la unitat familiar i, en funció de la situació, estableix un pla d’actuació que pot passar per la modificació dels contractes amb les companyies asseguradores, la negociació per al pagament dels deutes, la gestió dels talls de subministrament, l’aplicació de millores d’eficiència energètica a la llar, l’implantació de mesures estalviadores de baix cost….. El valor afegit, però, és el procés que duen a terme els professionals d’acompanyament, educació i empoderament per aconseguir un canvi d’habits energètics i de defensa dels drets de la persona consumidora.

    La pobresa energètica, conjuntament amb l’accés a l’habitatge, la precarització del mercat laboral i l’increment de problemes de salut mental són les principals circumstàncies que aboquen la població a situacions de vulnerabilitat, segons s’ha constatat a la pimera fase de l’estudi sobre la pobresa i vulnerabilitat social al Maresme que ha encarregat el Consell Comarcal al Centre d’Estudis Demogràfics de la Universitat Autònoma de Barcelona.