Albert Lladó: «A l’Escola de Cinema de Mataró treballem amb el material més sensible: les persones»

 

L’Albert es dedica a l’ensenyament i a la producció d’audiovisuals i arts escèniques sota les marques Escola de Cinema de Mataró —de la que n’és l’impulsor—, Grupo All Media i Escena Teatre.

Per engegar el projecte, va incorporar-se al Programa d’Emprenedors de l’Àrea de Promoció Econòmica del Consell Comarcal del Maresme.

Ara que l’ECM ja és una realitat, ha tornat per seguir assessorant-se i poder anar creixent.

Em dic ALBERT LLADÓ CAMACHO. Sóc un maresmenc nascut a Granollers, que va descobrir a Ràdio Argentona el món de la tecnologia i dels mitjans de comunicació… i com fer riure a l´oient. He estat candidat als Goya i als Gaudí per «Soneto Nocturno», de F. Alarcon, i personatge d´«Una Comèdia DALÍrant» d´Israel Gutíerrez. Sóc un enamorat de la professió i em sento orgullós de la meva aposta pedagògica.

Com va sorgir l´Escola de Cinema de Mataró?

Per la manca de feina, les ganes d´impulsar un negoci, l´assaig in situ de les meves teories i, sobretot, l´aportació d´un nou sector educatiu i econòmic a la ciutat.

Sobre quins aspectes audiovisuals impartiu cursos?

Tot el que comporta el Setè Art i la cinematografia més pura i artística: fotografia, il·luminació, guió, producció, direcció d´actors, direcció d´art, anàlisi fílmic, muntatge…

Quines competències proporcionen aquests estudis?

Estudiar cinema desenvolupa en l´estudiant els propis conceptes artístics, reforçats amb els tècnics. Aprèn a crear emocions en l´espectador. I actualment les empreses, de qualsevol sector, inclouen en els equips joves perfils artístics i creatius que treballen l´Art de la Imatge com una expressió d´emocions.

En el futur, està previst augmentar l´oferta de cursos?

Volem crear línies d´especialització sobre Pilotatge de Drons o Crítica Cinematogràfica. La intenció és programar formacions on s´involucri la tècnica del cinema i la imatge més artística.

Actualment existeixen estudis de cinema de Grau Superior, Diplomatures Universitàries, Postgraus i Màsters. Com encaixa en aquest ventall el títol que oferiu?

La titulació que s´adquireix, acabats els 2 anys, és Auxiliar en tècniques cinematogràfiques.

Encaixar la titulació entre les competències és ben fàcil: nosaltres no venem un títol; l´ECM ofereix formació professional, aprenentatge, tècnica, nocions, experiències… No és el títol el qui crea al professional, és la persona i el centre qui acaba creant a persones professionals.

Creus que el panorama cinematogràfic català ofereix possibilitats als nous titulats?

Sí. Encara que la producció catalana no sigui present en un 100% a les cases, se´n fa i bastant. Avui llegia un balanç de 2017 que diu que es van enregistrar 3.223 produccions a Barcelona. El futur és clarament d´augment. Els joves evolucionen creant un cinema pur, delicat i cultural que reflecteix la qualitat de la nostra societat, plena de valors i de cultura.

El Programa d´Acció de Mobilitat d´Estudiants a Europa, que s´iniciarà —tenim l´esperança!— al 2019, tindrà com a base la cultura del cinema català i vincularà estudiants de l´ECM amb projectes internacionals de cinema, teatre, projectes culturals o formació bàsica en centres escolars d´arreu d´Europa.

 Quina és la teva funció dins de l´Escola de Cinema de Mataró?

M´encarrego de la direcció dels equips que fan funcionar el centre, de la promoció externa, la gestió de convenis amb empreses, el suport a rodatges i també faig classes. La manca de recursos econòmics fa tenir poc personal.

Per què a Mataró?

És potencial i no l´utilitzem. Hi ha logística, transport, localitzacions de tota mena, allotjament econòmic, sales de teatre, espais culturals… Estem a 30 minuts de Barcelona, tenim la Mataró Film Commission i fins i tot un gran magatzem de materials cinematogràfics a Argentona!

Cal estudiar alguna cosa per crear una Escola de Cinema?

Cal esforç, dedicació i amor al que fas. Evidentment que cal estudiar, molts conceptes i camps tècnics i artístics que ajudin a completar els coneixements de competències empresarials. Jo segueixo estudiant; realitzo infinitat d´entrevistes a professionals del sector empresarial, demano opinions als alumnes, als meus amics i familiars, i ho completo de manera lectiva amb llibres i articles.

 


«El Consell Comarcal em pot fer veure on estic fallant.»

 

Com et va ajudar el Programa d´Emprenedors del Consell Comarcal del Maresme?

Doncs en primer lloc, i encara que sembli estrany, escoltant-me. De vegades les persones només s´han d´escoltar, animar i recolzar emocionalment. També vàrem posar en context nocions, opcions i resolució de dubtes burocràtics o tècnics. Estic segur que estareu atents per ajudar-me a estar al 100% en l´evolució de l´ECM. Oi? (riu).

Has anat creixent com a empresa, des que vas iniciar l´aventura?

Sí, però molt lleugerament. Oferir formació als joves és complicat; i més si no tenim repercussió mediàtica i una nul·la ajuda institucional.

Ara has tornat a posar-te en contacte amb el Servei d´Emprenedoria. Per què?

Perquè notava que no podia pilotar el vaixell. No s´ha de tenir por de demanar ajuda. El Consell Comarcal em pot fer veure on estic fallant.

  

«No hi ha res de pel·lícula en uns estudis o en un negoci.»

 

Explica´ns una anècdota sobre l´Escola de Cinema de Mataró…

Veure en Joan Pera o en Boris Ruiz a l´escola, al·lucinats en veure el que tenia muntat, i dient, somrient: «—Quin projecte més maco!» O demanar consells educatius a Daniel Villanueva, just abans de saber que la seva producció, «TimeCode», era nominada a l´Òscar al millor curtmetratge.

I la cosa més curiosa que t´ha passat des de que et dediques a això…

Em van escollir per actuar en una producció de terror. Vaig estar setmanes amb un equip de FX que va recrear sobre el meu rostre un cap gegant d´home llop. Doncs resulta que el director tenia entès que l´actor feia 2 metres d´alçada… Jo faig 1,70… No vaig tenir més remei que actuar sobre unes cadires! Si havia de fer por… imagineu la situació! Allà només eren riures! (riu).

Diries que el teu és un negoci «de pel·lícula», o té alts i baixos?

A l´Escola de Cinema de Mataró treballem amb el material més sensible: les persones. No hi ha res de pel·lícula en uns estudis o en un negoci. La ficció la deixem per als espectadors.