Comença una prova pilot per utilitzar biodiesel en el Mataró Bus

Avui, 16 de gener, comença una prova pilot per incorporar un nou biodiesel en els autobusos urbans de Mataró. La prova es realitza en un sol autobús i durarà fins el 28 de febrer.


L’Ajuntament de Mataró, l’Institut Català d’Energia de la Generalitat de Catalunya (ICAEN), el fabricant del nou biodiesel, Biodiesel Peninsular (BDP), i l’empresa gestora del servei públic urbà de transport de Mataró -Corporación Española de Transporte S.A.(CTSA)- han arribat a un acord per provar aquest nou combustible en els autobusos de Mataró. Mentre duri la prova, BDP subministrarà el combustible acordat (30% biodiesel – 70% gasoil); CTSA farà tots els canvis tècnics interns necessaris per posar en marxa la prova, en portarà un control diari i enviarà els resultats a l’Ajuntament i l’Institut Català d’Energia, qui seran els responsables de valorar les millores energètiques i ambientals que s’aconsegueixen a la ciutat.

L’any 1992, Mataró ja va utilitzar un combustible d’origen vegetal en els transports urbans, el Diesel-Bi, que procedia de l’oli de colza. Mataró Bus, gestionada en aquell moment per l’empresa Trapsa, va ser la primera en l’Estat en utilitzar-lo en autobusos urbans. La prova, feta en 4 autobusos, es va haver d´aturar perquè l’empresa italiana que subministrava el producte va deixar de fer-ho. Actualment, s´ha posat en funcionament a Catalunya la primera planta de producció de biodiesel a Espanya, garantint així el subministrament regular de combustible. Amb la iniciativa, l’Ajuntament portarà a terme un dels compromisos adoptats en l´Agenda 21 i en el Pacte per a la Mobilitat de Mataró: incentivar l’estalvi energètic i millorar la qualitat de l’aire.

El biodiesel és una alternativa als combustibles fòssils, com el gasoil o la gasolina, perquè és una energia renovable, neta i ecològica. El seu ús redueix l’emissió de gasos i partícules a l’atmosfera, no genera sofre ni metalls pesats perjudicials per la nostra salut i es degrada totalment de forma natural en 28 dies. A més a més, es pot utilitzar sense fer cap modificació prèvia en els vehicles convencionals que utilitzin gasoil, ja siguin autobusos o turismes. BDP obté el biodiesel a partir dels olis i greixos vegetals ja utilitzats. L’empresa s’encarrega de recollir els olis usats en bars, restaurants, hotels, indústries del sector alimentari i deixalleries de tota la comarca, i convertir-lo en biodiesel.

CTSA ha decidit començar la prova en l’autobús núm. 24. Abans d’iniciar-la s’han canviat els diferents filtres del motor (oli, gasoil i aire) per tal de poder valorar correctament els resultats. Durant el període de prova es controlarà el consum de combustible, els olis i filtres, i les prestacions del vehicle com ara la potència. L’Institut Català d´Energia avaluarà els consums energètics i l´emissió de contaminats i compararà els resultats amb els valors del vehicle quan funciona amb gasoil. A principis del mes de març es tornaran a reunir tots els implicats per valorar l´extensió de la utilització del biodiesel a tota la flota.