El Maresme dóna la “benvinguda a pagès”

 

Explotacions agràries, restaurants i allotjaments del Maresme participen aquest cap de setmana en l’experiència “Benvinguts a pagès” que ofereix la possibilitat als visitants de veure com i on es produeixen els aliments que ens arriben a taula, saber com treballen els pagesos, visitar hortes, cellers, granges, assaborir productes de temporada… Aquest és l’esperit de la primera edició de «Benvinguts a pagès», un cap de setmana de portes obertes a unes 150 explotacions agràries i ramaderes arreu de Catalunya, amb la complicitat d’uns 200 restaurants i uns 250 allotjaments, que també participen a la campanya i que oferiran un menú amb producte de proximitat, i ofertes especials d’allotjament de cap de setmana.

Al Maresme s´han adherit les explotacions Can Marpons, Granja Can Gel‐Viu Can Gel, Horta Ecològica Pla de Munt, Petit Plà, Hort d´En Dídac i Celler Talcomraja; els restaurants Restaurant Els Garrofers, Restaurant Mot, Restaurant Sant Jaume, Restaurant Xeflis, Arrosseria El Parador de Canet, Massamare, Lasal del Varador, Restaurant El Nou‐Cents, El Racó de Can Feliu, Vins&Tast i Bocca Restaurant i els allotjaments Turisme Rural Can Rosich i Vila Arenys Hotel.  

Benvinguts a pagès és una aposta decidida pel producte de proximitat, per posar en valor el món rural, pel turisme d´interior i pel potencial de la gastronomia catalana. Una oportunitat per veure on neix allò que mengem. A la majoria de comarques també es programen activitats complementàries, majoritàriament de caràcter lúdic i cultural. 

Liderat per la Fundació Alícia, amb la col∙laboració del Departament d´Empresa i Coneixement, a través de l´Agència Catalana de Turisme, i del departament d´Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Benvinguts a pagès s´emmarca dins els actes de la designació de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia 2016 i de l´Any temàtic promocional dedicat a la gastronomia i l´enoturisme, que tenen com a objectius posicionar el producte agroalimentari local com a exponent singular del territori i com a base d’una cuina que aporta un accent particular a la cultura. L´objectiu és posicionar Catalunya pels seus productes, la seva cuina i com a destinació turística enogastronòmica.

En la seva organització al Maresme ha comptat amb la col·laboració del Consell Comarcal i del Consorci de Turisme.

Un cap de setmana a mida i diferent per a tots els gustos

Benvinguts a pagès és una experiència turística diferent que permet que cadascú organitzi el seu cap de setmana a mida en qualsevol punt de la geografia catalana. A través del web www.benvingutsapages.cat, els visitants poden consultar les explotacions, restaurants i allotjaments que participen en la iniciativa, i triar quines cases de pagès volen visitar, quantes nits volen passar fora, on es volen allotjar i on volen reservar el seu menú especial de producte de proximitat. El web s´actualitza de forma permanent per incloure informació i fitxes de les explotacions i establiments que confirmen la seva participació al Benvinguts a pagès i que es preveu que, en total, siguin gairebé 600.

Benvinguts a pagès s´adreça a qualsevol tipus de públic: famílies, foodies (al web les explotacions estan classificades per comarques, però també per productes), grups d´amics, col∙lectius diversos… Les explotacions faran visites gratuïtes el dissabte de 10 del matí a 7 de la tarda i el diumenge de 10 del matí a 3 de la tarda. Divendres i diumenge a la tarda diverses explotacions també faran visites gratuïtes per a grups que hagin fet reserva prèvia contactant directament amb la casa. Les visites duraran aproximadament una mitja hora i no caldrà reservar amb antelació l´horari d´arribada (tot i que es recomana fer‐ho si es tracta de grups molt nombrosos). La majoria de cases, després de la visita, oferiran un petit tast amb els productes que es facin a la masia o explotació i, a més, tindran una zona de venda per als visitants que vulguin comprar aquell producte directament en origen, de la mà dels seus productors.

Cada explotació participant comptarà amb elements de senyalització per situar en zones estratègiques i per facilitar al màxim l´arribada dels visitants a la casa. I a través del web també es podrà consultar la localització i les coordenades. Els organitzadors han reiterat la seva voluntat que Benvinguts a pagès debuti amb èxit i que es consolidi en el programa d´esdeveniments anuals a Catalunya. Un dels valors específics d´aquest projecte és que suma paisatge, gastronomia, producte i experiència i que la seva àmplia oferta geogràfica, amb presència a totes les comarques, permet arribar a tot tipus de públic: tant aquells qui busquin una escapada diferent i original a l´altra punta de Catalunya, com aquells qui prefereixin una activitat a prop de casa seva.

Un projecte amb i per al territori

Benvinguts a pagès s´ha convertit en realitat gràcies a la confiança que li han dipositat administracions però també el sector primari i el de serveis, que s´han abocat en la participació i preparació de la iniciativa. Unes 500 explotacions, restaurants i allotjaments, un delegat a cada comarca per coordinar el procés, treball conjunt i transversal entre diferents departaments de la Generalitat de Catalunya, la Fundació Alícia, els diferents patronats de turisme de les Diputacions i els Consells Comarcals.

En definitiva, Benvinguts a pagès és una proposta lúdica i turística a l’entorn del producte i l’àmbit rural. Un projecte del territori i per al territori. Catalunya, Regió Europea de la Gastronomia 2016   La cuina catalana s’ha convertit en un model gastronòmic a seguir. El món culinari ha girat la mirada cap als nostres fogons. Així ho acredita el guardó que ha rebut Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia 2016. La distinció vol destacar les diferents cultures alimentàries europees, estendre l’educació per a una alimentació saludable i sostenible, fomentar la innovació gastronòmica i contribuir a una millor qualitat de vida de les persones. Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016, en el qual s´emmarca Benvinguts a pagès, té com a objectius posicionar el producte agroalimentari local com a exponent singular del territori i com a base d’una cuina que aporta un accent particular a la cultura; posicionar Catalunya pels seus productes, la seva cuina i com a destinació turística enogastronòmica.