Recuperada la normalitat, apareixen els interrogants. La gran apagada elèctrica de dilluns va deixar a les fosques llars, empreses i transport públic trasbalsant plans i generant danys i pèrdues. En aquesta situació, l’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor (OCIC) informa dels drets de les persones consumidores i de les possibles vies de reclamació.
Per normativa, les companyies de subministraments –llum, aigua, telèfon i internet, etc.– estan
obligades a descomptar en la propera factura el temps que l’abonat hagi estat sense servei. Per tant, cal revisar bé les factures i, si és necessari, reclamar a l’empresa.
En el cas de disposar d’una assegurança multirisc, s’ha de comprovar si la pòlissa cobreix els danys i perjudicis ocasionats pels talls de subministrament. Si és el cas i s’opta per reclamar tant pel tall del servei com per danys en els béns, cal especificar-ho de forma conjunta en el mateix comunicat del sinistre.
Si l’asseguradora o l’empresa de subministrament no atén la demanda, es pot presentar una reclamació a través de l’oficina comarcal d’informació al consumidor o de les oficines municipals.
A banda d’això,
QUÈ ÉS POT FER SI
He patit danys en els béns
Comprova quines assegurances tens contractades –de la llar, de la comunitat de veïns, etc.–, i si cobreixen els danys en aparells, ascensors o aliments fets malbé. Només es podrà aconseguir una indemnització si el bé sinistrat estava assegurat el dia de l’apagada.
Si la pòlissa d’assegurança cobreix els danys, comunica-ho a l’asseguradora dins el termini de 7 dies naturals a partir del moment en què te n’hagis assabentat, excepte que la pòlissa estableixi un termini superior. És recomanable informar del sinistre per algun mitjà que en deixi constància (per exemple, trucant al servei d’atenció al client i demanant un número de referència).
Quan el sinistre és provocat per una causa de força major, com ara una gran apagada elèctrica, l’asseguradora té l’obligació de comunicar el sinistre al Consorci Compensació d’Assegurances, organisme estatal que indemnitza els danys produïts per fenòmens naturals o derivats de fets d’incidència política o social. Per tant, serà aquesta entitat qui es farà càrrec d’indemnitzar els danys, sempre que disposis d’assegurança en vigor.
M’han cancel·lat o he patit retards en un vol
Si t’han cancel·lat un vol, tens dret a triar entre la devolució dels diners o un transport alternatiu. Durant l’espera, la companyia t’ha de donar assistència, és a dir, menjar i
begudes i, si cal, allotjament (inclosos els desplaçaments).
En el cas dels retards, cal tenir en compte que hi ha diferències en funció del temps de retard:
A partir de 2 hores, tens dret a rebre manutenció, és a dir, menjar i beguda.
A partir de 5 hores el retard s’equipara a una cancel·lació, per tant, pots decidir si renuncies a volar i recuperar l’import pagat pel bitllet o bé acceptes un transport alternatiu fins a la destinació final.
Si no es respecten aquests drets, cal presentar una reclamació a la companyia aèria per canals que permetin conservar-ne una prova: full oficial de reclamacions, bústia o formulari en línia, correu electrònic, canal d’atenció al client a les xarxes socials o trucada amb número
d’incidència.
L’empresa disposa d’un termini màxim d’un mes per donar resposta i si aquesta no és satisfactoria es pot presentar reclamació a través del servei públic de consum o de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria.
En el cas que cap de les opcions anteriors doni un resultat satisfactori, es pot recórrer a la via
judicial. En aquest cas, es recomanable contactar amb una organització de persones consumidores registrada a Catalunya o adreçar-se directament al Servei d’Orientació Jurídica de la Generalitat.
M’han cancel·lat o he patit retards en un tren
Cal consultar la política que aplica cada companyia en canvis i anul·lacions i si no hi ha resposta satisfactòria presentar reclamació davant les oficines de consum.
M’han cancel·lat o he patit retards en un viatge en autobús
Si el transportista ha cancel·lat el servei, ha d’oferir una alternativa a l’usuari. O bé un viatge en un altre horari o el reemborsament de l’import pagat.
Davant de qualsevol desavinença per problemes relacionats amb el servei, cal demanar a l’empresa de transports el llibre de reclamacions o contacta-hi per un mitjà que en deixi
constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.).
Si en el termini de 30 dies no s’ha obtingut resposta satisfactòria, es pot adreçar la reclamació a la Junta Arbitral del Transport de Catalunya, l’organisme competent per resoldre les controvèrsies en els serveis de transport terrestre.
M’han cancel·lat o he patit retards en un transport marítim
En cas de cancel·lació del viatge, l’empresa ha d’oferir una alternativa a l’usuari. O bé un viatge en un altre horari o el reemborsament de l’import pagat.
En cas de desavinença amb l’empresa, s’ha d’omplir el full oficial de reclamació i si en el termini de 30 dies no s’ha obtingut resposta satisfactòria, es pot presentar reclamació davant de les oficines comarcal o municipals de consum.
M’han anul·lat un esdeveniment
La cancel·lació d’esdeveniments o activitats dona dret al reemborsament de la totalitat dels pagaments que s’haguessin realitzat. La devolució s’ha de sol·licitar al proveïdor de serveis que
te’ls va vendre. I, en cas de no obtenir resposta satisfactòria, es pot presentar reclamació a les oficines comarcal o municipals de consum.