Inici Documents Actualitat

Llum verda al Pacte per la mobilitat sostenible del Maresme

El Departament de Territori i Sostenibilitat i la Mesa de Mobilitat, amb representació de totes les forces polítiques amb presència comarcal, han aprovat el Pacte per la mobilitat sostenible del Maresme que planteja 32 actuacions a realitzar amb l’horitzó de 2025 tot responent al nou context que viurà la comarca a partir del 31 d’agost de 2021 amb la desaparició dels peatges.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, qui aquest matí ha presidit la reunió de la Mesa de Mobilitat, ha batejat el nou escenari com el de la “mobilitat 3.0” caracteritzat per la modificació dels fluxes circulatoris que es produiran amb l’eliminació de les barreres de peatges.

Amb aquesta previsió, el Pacte per la mobilitat sostenible del Maresme neix com el full de ruta consensuat entre les administracions i el territori per guiar les actuacions en matèria de mobilitat durant els propers 5 anys. Les 32 actuacions previstes, amb un pressupost de 430 milions d’euros, s’inscriuen en 4 eixos d’actuació:

  • Ordenació del territori i infraestructures
  • Gestió de la mobilitat sostenible i serveis de transport públic
  • Noves tecnologies
  • Medi ambient i sostenibilitat

Les principals actuacions se centren en la millorar de la funcionalitat de la C-32 com a via lliure de peatges, la transformació de la NII en una via més cívica, la millora de la xarxa local per als desplaçaments interurbans, el foment de la connectivitat i intermodalitat en bicicleta i a peu i la millora de l’oferta i el temps del transport públic (bus i rodalies). En aquest darrer punt, l’objectiu és passar del 37% d’utilització del transport públic en els desplaçaments a Barcelona al 42%.

Totes aquestes actuacions comparteixen l’objectiu d’avançar cap a la sostenibilitat del territori en un marc d’emergència climàtica. S’ha calculat que suposaran la reducció del 13% de les actuals emissions de CO2 i al voltant del 25% de les emissions d’òxids de nitrogen i altres partícules.

El Conseller de Territori i Sostenibilitat s’ha compromès a situar la mobilitat del Maresme “a l’agenda del Govern de la Generalitat i en un lloc preeminent de les relacions de la Generalitat amb el Ministeri“. De fet, ha avançat que en els propers dies se celebrarà una reunió entre les dues administracions en la qual es posarà el tema sobre la taula amb l’objectiu de concretar dates i inversió.

RESUM DEL PACTE

Baixa la població ocupada al Maresme

Les dades de població ocupada confirmen que agost no ha sigut un bon mes per al Maresme en el terreny laboral. El registre de dades mostra un descens respecte al mes de juliol, tant pel que fa a persones com a comptes d’afiliació. En el primer dels casos la reducció és del 0,40% i en el segon arriba al 0,52%.

Les dades recollides per l’Observatori de Desenvolupament Local del Consell Comarcal indiquen que la població ocupada del Maresme és de 181.483 persones, 733 menys que a tancament del mes de juliol.

Dels 30 municipis de la comarca, només 3 mostren lleugers increments de la població ocupada. Són Argentona, Santa Susanna i Teià. Les dades no varien en els casos d’Òrrius i Sant Vicenç de Montalt i la resta presenten davallades que a Cabrera de Mar arriben a l’1,32%.

Les afiliacions o comptes de cotització de persones treballadores amb residència en algun dels municipis del Maresme també es redueixen de manera que a finals d’agost es van computar 188.845, un 0,52% menys que el mes de juliol.

En el cas de les afiliacions, només Argentona presenta dades més positives que el mes anterior.

Podeu ampliar aquesta informació consultant l’Informe de persones del Maresme ocupades.

La connexió ferroviària Malgrat-Blanes es restablirà a finals d’any

Teresa Cunillera, Damià del Clot, Jofre Serret

Muntatge de la via de tren en el nou pont de la Tordera

Els treballs de construcció del nou pont ferroviari entre Malgrat de Mar i Blanes avancen al ritme previst i la circulació de trens es podria restablir a finals d’any. La connexió entre aquestes poblacions va quedar interrompuda la matinada del 22 de gener quan la forta crescuda de la Tordera, a conseqüència del temporal Glòria, va afectar greument l’estructura de l’anterior pont.

El nou, que té un pressupost de 8,6 milions d’euros, ja està acabat i actualment s’està treballant en el muntatge de la via. Dsprés s’hauran de col·locar les instal·lacions d’electrificació, la senyalització i la canalització de les instal·lacions de telecomunicacions. Tot plegat, segons Adif, estarà enllestit el mes de novembre. La previsió és que durant el mes de desembre es faci la validació de la seguretat de la instal·lació i aquest nou tram pugui entrar en funcionament a finals d’any.

L’anunci s’ha fet en el decurs de la visita a les obres realitzada per la delegada del Gobierno a Catalunya, Teresa Cunillera, qui ha anat acompanyada pel director general de Conservació i Manteniment d’Adif, Ángel Contreras; el president del Consell Comarcal del Maresme, Damià del Clot; l’alcalde i el primer tinent d’alcalde de Malgrat de Mar, Joan Mercader i Jofre Serret; la quarta tinent d’alcalde de Blanes, Marina Vall.llosada; i el subdelegat del Gobierno a Girona, Albert Bramon.

Damià del Clot ha valorat positivament el desenvolupament de les obres tot recordant que cal més inversions per reforçar les infraestructures bàsiques del Maresme, una comarca que ha estat tradicionalement molt castigada per la meteorologia, “uns episodis que cada vegada són més freqüents i devastadors com a conseqüència del canvi climàtic. Cal que ens anem preparant per a un llarg hivern” ha afegit.

Més informació. NOTA INFORMATIVA de la Delegació del Gobierno a Catalunya

El nombre de persones aturades al Maresme s’acosta a les 30.000

El nombre de persones aturades al Maresme s’acosta a les 30.000 després de l’increment de la desocupació registrat durant el mes d’agost. Segons l’anàlisi de l’Observatori de Desenvolupament Local del Consell Comarcal, l’agost de 2020 passarà a la història com el que ha registrat un increment de la desocupació més intens des de 2007.

En concret, la llista de persones aturades a la comarca és de 29.645, 769 més que al juliol i 6.442 més que el mes d’agost de 2019. En termes percentuals, l’increment intermensual ha estat del 2,66% i en la comparativa interanual ascendeix al 27,76%.

A nivell municipal, tots els municipis comptabilitzen més persones sense feina que fa un any i només 3 milloren molt lleugerament l’ocupació respecte al mes de juliol: Malgrat de Mar, Òrrius i Sant Vicenç de Montalt. Per la seva banda, Caldes d’Estrac i Teià no experimenten cap variació respecte a les dades del mes anterior i els 25 municipis restants comptabilitzen pujades que oscil·len entre el 0,96% d’Alella i el 7,61% de Sant Iscle de Vallalta. També han superat l’augment mensual del 7% Cabrera de Mar (7,27%), Cabrils (7,38%) i Vilassar de Dalt (7,06%)

L’increment de la desocupació ha afectat a tots els sectors econòmics i deixa una taxa d’atur comarcal del 14,47%, mantenint-se per sobre de la provincial (13,23%) i de la catalana (13,30%).

Podeu ampliar aquesta informació consultant la infografia interactiva del Report d’Atur del mes d’agost:

Nou curs escolar, condicionat per la COVID-19 i amb més beques de menjador

Coincidint amb l’inici del curs escolar, el Consell Comarcal del Maresme anuncia un primer atorgament de beques de menjador per valor de 3.857.201,10 €. Aquesta quantitat no és definitiva, tota vegada que queda per resoldre el 18% de les sol·licituds presentades, ja que alguns ajuntaments encara estan rebent la documentació de les famílies.

A hores d’ara, el Consell Comarcal del Maresme ha rebut un total de 7.490 sol·licituds d’ajuts de menjador escolar, una xifra que, tot i no ser la definitiva, ja supera en un 9% el conjunt de peticions del curs passat, sens dubte un clar baròmetre dels efectes de la COVID-19 sobre les economies familiars.

De moment, s’ha atorgat ajut a 5.216 estudiants, s’han denegat 938 sol·licituds per no complir els requisits establerts a la convocatòria i falta per resoldre 1.336 peticions. La voluntat del Consell Comarcal és agilitzar al màxim les resolucions per tal de donar una resposta ràpida a les famílies.

Augmenta la dotació de les beques

Una de les principals novetats d’aquest curs 2020-2021 és l’increment de la dotació econòmica de les beques de menjador. Fins ara, els ajuts ascendien al 50% dels dies lectius. És a dir, els i les alumnes que tenien beca de menjador escolar rebien una quantitat econòmica que cobria el cost de 88 dies de menjador. Aquest curs, els ajuts s’incrementen fins al 70%, que suposa la gratuïtat del menjador escolar fins a 123 àpats.

Servei de menjador escolar

El Consell Comarcal del Maresme gestiona el menjador escolar dels centres docents que ho sol·liciten. En aquest curs, se serviran 180.000 menús a 10 escoles . Són centres dels municipis d’Argentona, Dosrius, Mataró, Sant Pol de Mar, Pineda de Mar, Calella i Tordera.

Tots els menjadors escolars gestionats pel Consell Comarcal s’han adaptat a la nova situació establint protocols generals i específics per complir tots els paràmetres de seguretat COVID-19.

Servei de transport escolar

El servei de transport escolar també ha incorporat nous protocols perquè els trajectes siguin segurs tant per a l’alumnat com per als professionals. A més, les famílies han d’adoptar el compromís d’autoprotecció i de compliment de mesures per a l’accés segur al servei de transport escolar.

Aquest curs, el servei de transport escolar comptarà amb 65 rutes i facilitarà el desplaçament de prop de 1.110 alumnes.

L’aturada de l’activitat per la COVID-19 redueix la sinistralitat laboral al Maresme

Forta caiguda de la sinistralitat laboral al Maresme durant el segon trimestre de l’any com a conseqüència de la paralització de l’activitat. Entre els mesos d’abril i juny es van comunicar 461 sinistres que van provocar baixa laboral, una xifra que representa un descens del 47,01% respecte al trimestre anterior i d’un 52,03% en comparació amb el mateix període de 2019.

Tot i aquesta significativa baixada dels accidents al lloc de treball, el Maresme manté un Índex d’Incidència més elevat que l’àmbit territorial de la província i que el conjunt de Catalunya. L’Índex d’Incidència és l’indicador que permet veure millor l’evolució de la sinistralitat laboral tota vegada que relaciona el nombre d’accidents declarats per cada 100.000 afiliacions a la Seguretat Social.

En el cas del Maresme, segons recull l’Observatori de Desenvolupament Local en el seu informe, l’Índex d’Incidència durant el segon trimestre de l’any va ser de 481,52 sinistres per cada 100.000 afiliacions quan en el conjunt de Catalunya es va situar en 441,60 i a la província en 393,90.

Podeu ampliar aquesta informació amb la infografia interactiva elaborada per l’Observatori de Desenvolupament Local:

Descens intermensual de l’atur al Maresme, però augment respecte al juliol de 2019

La xifra de persones aturades ha baixat al Maresme un 2,50% respecte al mes de juny, situant en 28.876 el nombre de persones inscrites a les oficines d’ocupació de la comarca. Són dades positives en la comparativa intermensual, però negatives si agafem com a referència el mes de juliol de 2019.

Tal i com recull el Report d’Atur que elabora l’Observatori de Desenvolupament Local del Consell Comarcal, el juliol de 2020 passa a la història com el major increment interanual de l’atur des de 2007. Les dades indiquen que cerquen feina 6.233 maresmenques i maresmencs més que en el mateix període de l’any passat. L’increment percentural interanual és del 27,53%.

La comparativa respecte als registres del mes de juny és més positiva. 741 persones han abandonat la situació d’atur, el que representa un descens de la desocupació del 2,50%. la baixada de demandants d’ocupació es dona en tots els sectors econòmics i només incrementa lleugerament en el col·lectiu de persones sense ocupació anterior (SOA)

Podeu ampliar aquesta informació i consultar el comportament de cada municipi en la següent infografia interactiva

Compte enrere per un Maresme lliure de peatges

Avui és un dia històric que culminarà el 31 d’agost de 2021“, així ha qualificat el president del Consell Comarcal del Maresme, Damià del Clot, l’anunci de licitació de l’Estudi de la mobilitat al corredor de la C-32 al Maresme amb l’alliberament del peatge. Proposta de millores i de reconfiguració viària que ha presentat el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, en una reunió mantinguda a la seu del Consell Comarcal.

El 31 d’agost de 2021 finalitza la concessió i s’alliberarà de peatges la C-32 posant punt i final a una reinvindicació històrica de la comarca i obrint un nou repte que és la reordenació de la mobilitat al seu pas pels municipis maresmencs i, especialment, el paper que ha de jugar-hi la N-II. Aquesta via actualment és la principal artèria en matèria de mobilitat gratuïta a la comarca i també un punt negre per la seva elevada sinistralitat, així com una barrera per al desenvolupament dels municipis que travessa.

Les primeres anàlisis sobre els efectes que tindrà l’alliberament dels peatges de la C-32 xifren entre 6.000 i 15.000 vehicles diaris la reducció de trànsit que tindrà la N-II, fet que permetrà pacificar aquesta via.

L’estudi encarregat per la Generalitat analitzarà la configuració viària actual i , en base a macro i micro simulacions de trànsit, posarà sobre la taula diferents propostes d’actuació per millorar la connectivitat i reconfiguració del conjunt de la xarxa viària. Isidre Gavín ha remarcat que aquest estudi aportarà una “mirada global a la mobilitat al territori” i que qualsevol proposta d’actuació serà pactada amb la comarca.

L’estudi, licitat aquesta setmana, estarà acabat en un termini de 6 mesos.

Més informació sobre l’estudi en AQUEST DOCUMENT

Reparat l’emissari submarí de la depuradora de Teià greument danyat pel temporal Glòria

Ahir van finalitzar els treballs de restitució dels 70 metres de canonada de l’emissari submarí de la depuradora de Teià que van quedar malmesos pel temporal Glòria. L’episodi de fort onatge havia trencat el tub que transporta aigua depurada a uns 40 metres de la platja d’Ocata mar endins.

La nova canonada, juntament amb els anclatges de formigó, que serveixen per llastrar els tubs al fons marí, es van muntar al Port Fòrum de Sant Adrià del Besós i es van traslladar al Masnou el 30 de juliol, dia en el qual es van iniciar els treballs d’enfonsament i connexió de la nova canonada a la part danyada de l’emissari submarí.

La part més complexa de la intervenció va ser la soldadura a l’extrem més proper al litoral ja que és una zona de roques a la rompent de les onades.

Per facilitar els treballs de reparació sense interrompre el procés de depuració de l’EDAR de Teià, es va buidar un decantador primari de la Planta que va ser utilitzat com a dipòsit pulmó d’acumulació de l’aigua bruta i es va instal.lar un bypass de l’emissari que va permetre la sortida de l’aigua neta a la platja.

Amb aquest sistema es va assegurar que l’aigua abocada a mar complís, en tot moment, els estàndards de qualitat, com queda recollit a les analítiques realitzades.

Els treballs de restitució dels 70 metres de nova canonada van finalitzar dimarts 4 d’agost.

El Maresme perd 10.753 llocs de treball en un any

Les dades són crues. En un any, el Maresme ha perdut 10.753 llocs de treballs, majoritàriament assalariats però també autònoms. Són els efectes que està tenint la crisi sanitària de la COVID-19 sobre el mercat laboral en una comarca fortament depenent del sector serveis.

L’Informe Sociolaboral del Maresme corresponent al segon trimestre de l’any, elaborat per l’Observatori de Desenvolupament Local del Consell Comarcal, reflecteix un important canvi d’escenari en un trimestre habitualment positiu per a l’ocupació.

El Maresme va tancar el mes de juny amb 131.208 afiliacions a la Seguretat Social, una xifra lleugerament superior a la registrada durant el primer trimestre de l’any, però sensiblement inferior a la del mateix període de 2019. En concret, la davallada interanual és del 7,57%, un percentatge que traslladat a xifres absolutes indica la pèrdua de 10.753 llocs de feina, el 52,45% dels quals (5.640) corresponen a l’hostaleria.

El treball assalariat és el que ha experimentat una davallada més intensa amb una pèrdua de 10.171 afiliacions al règimen general de la Seguretat Social, però les xifres també sòn negatives per al treball autònom. Durant el segon trimestre de l’any el Maresme ha perdut 582 persones autònomes. Cal tenir en compte que el treball autònom a la comarca també està fortament concentrat en activitats econòmiques del sector serveis. La radiografia de l’ocupació maresmenca al Règim Especial de Persones Autònomes mostra que el 76,63% estan vinculades a activitats relacionades amb els serveis, el 13,11% a la construcció, el 8,42% a la indústria i l’1.84% al sector primari.

Les dades de juny de 2020 indiquen El Maresme ocupa 131.208 persones, 95.739 en el règim general de la Seguretat Social i 35.469 en el del treball autònom.

L’Informe Sociolaboral del Maresme corresponent al segon trimestre de l’any també analitza l’evolució dels llocs de treball i l’estructura productiva, la població ocupada segons la residència padronal, els procediments de regulació d’ocupació, l’atur registrat, la contractació laboral i la sinistralitat laboral.