Inici Documents Documents

Tallers per a famílies: Corresponsabilitat i democratització de les cures

Aquests tallers es poden impartir en dos formats: diàleg obert sobre corresponsabilitat i càpsula formativa sobre coeducació per la democratització de les cures.

1.- Diàlegs oberts

Són sessions obertes a totes les famílies del centre (i poden ser ampliables a la comunitat també). Es procura generar un espai de reflexió i escolta, on totes les veus hi tinguin cabuda.

A les sessions “La corresponsabilitat i les violències quotidianes” es compartiran reflexions i experiències entorn el treball de cures, els sistemes familiars i la socialització de gènere. Identificant les violències més quotidianes, emmarcant-les en el context social i històric, per entendre que les cures i les tasques reproductives són globals, i que darrera hi ha un sistema masclista i colonial que les sustenta, les invisibilitza i les menysprea.

Els principals objectius d’aquest format de taller es concreten en:

✓ Promoure els vincles interpersonals i la cohesió d’una comunitat
✓ Generar un espai de consciència i diàleg col·lectiu
✓ Identificar el sistema de violències culturals i socials associades a la
temàtica

2.- Coeducant des de casa

Es proposa un espai per compartir visions i vivències sobre com educar a les criatures i al jovent des d’una mirada coeducadora que contribueixi a l’equitat i a la llibertat individual, tot posant al centre els vincles i les emocions.

Es tracta també de prendre consciència sobre els rols de gènere i els estereotips, desgranant la
construcció de la mateixa identitat i revisant les relacions que construïm i des de quins patrons i referents.

La formació combina una part teòrica que s’acompanya d’elements participatius a través de dinàmiques vivencials i pràctiques, basant-nos en la pròpia experiència i sabers de les persones participants.

Els principals objectius d’aquest taller es concreten en:

✓ Generar un marc de referència compartit sobre la coeducació
✓ Identificar els agents de socialització de gènere en la infància
✓ Fomentar la comprensió del sistema sexe-gènere i les violències que se’n deriven.
✓ Posar en comú pràctiques de criança que contribueixen a un desenvolupament lliure de violències masclistes

DURADA

Tant el format de diàlegs oberts com el de la càpsula formativa sobre educació tenen una durada de 2 hores

Els centres que hi estiguin interessats, han de fer arribar al Consell Comarcal del Maresme el següent formulari:

SOL·LICITUD

AVÍS LEGAL

Abans d'enviar aquest formulari, llegiu la nostra POLITICA DE PRIVACITAT

Taller: Corresponsabilitat i democratització de les cures

Adreçat a alumnes de cicle superior de primària i secundària

L’activitat proposada parteix de la comprensió i identificació dels rols i estereotips de gènere a través de l’observació i la reflexió de la seva realitat més propera com és el grup-classe i les seves llars. A partir d’aquesta es planteja el concepte del treball de cures, i la idea que totes aquestes tasques quotidianes i invisibles són imprescindibles. Qui les fa? Quines són? Quin valor se’ls dona? Són algunes de les preguntes que es plantegen per tal de caminar cap a una corresponsabilitat i un reconeixement de totes aquestes tasques imprescindibles pel sostén de la vida.


OBJECTIUS

  • L’erradicació dels estereotips de gènere per tal d’afavorir una socialització més equitativa i saludable.
  • La valoració de les cures com a forma d’assegurar la construcció de
    relacions socials compromeses amb el benestar dels altres.
  • La identificació de la desigualtat de gènere en les tasques de cures i
    tasques reproductives.

DURADA

El taller adreçat a alumnes de cicle superior de primària té una durada d’1 hora i 30 minuts

El taller adreçat a alumnes de secundària i espais joves té una durada de 2 hores

Els centres que hi estiguin interessats, han de fer arribar al Consell Comarcal del Maresme el següent formulari:

SOL·LICITUD

AVÍS LEGAL

Abans d'enviar aquest formulari, llegiu la nostra POLITICA DE PRIVACITAT

Preguntes i respostes sobre l’atorgament d’ajuts de menjador escolar – Curs 2022/2023

Els Ajuts de Menjador estan codificats de la següent manera:

  • Cada alumne té un codi 22 + 3 primeres lletres del municipi de residència + número. Exemple: 22ALE00001
  • Cada ajut atorgat o denegat va amb un codi  BG+número . Exemple: BG1

La valoració té en compte les dades d’hisenda i d’altres administracions, de tots els membres de la unitat familiar de l’any 2021 (tots els que vivien al mateix domicili en el 2021).

Què vol dir cada BG?


BG0 Pendent de processament. Vol dir que està en estudi.


BG1: Ajut acceptat i atorgat un 70% de l’import del menjador, amb un màxim del preu/dia establert pel Departament d’Educació: 6,54 euros/dia (màxim per dia 4,57 euros).

Consulteu al vostre centre escolar. Si el preu del menjador és inferior s’aplicarà aquest percentatge.

Forma d’ús:

  • No compactat. Ús diari del menjador. El Dept. d’Educació es fa càrrec, com a màxim, dels 4,57 euros/dia i la família, de la resta fins al preu el menú diari.
    • Primària: 4,57 euros*180 dies = 824,04 €
    • Secundària públics: 4,57 euros*71 dies = 324,47 €
    • Secundària concertats: 4,57 euros*142 dies = 648,94 €
  • Compactat. Ús del menjador a 6,54 euros fins a exhaurir l’ajut. ELS ALUMNES NOMÉS ES PODEN QUEDAR COM MÀXIM 3 o 4 dies a la setmana, calculant el 70%. NO ES POT COMPACTAR L’AJUT PER MESOS SENCERS.
    • Primària: 6,54 euros*126 dies = 824,04 €
    • Secundària públics: 6,54 euros*49,6 dies = 324,38 €
    • Secundària concertats: 6,54 euros*99,2 dies =648,77 €

En les escoles que tenen un preu diari superior a 6,54 €, les famílies hauran d’abonar la diferència.


BG2 i també el BG22: Ajut acceptat i atorgat un 100% de l’import del menjador, amb un preu/dia màxim establert pel Departament d’Educació de 6,54 euros/dia, excepte les escoles d’educació especial públiques que poden veure incrementat aquest import.

Consulteu al vostre centre escolar. Si el preu del menjador és inferior s’aplicarà aquest percentatge.

En les escoles que tenen un preu diari superior a 6,54 €, les famílies hauran d’abonar la diferència.


BG4: Denegada. Supera el llindar de volum de negoci. La suma dels ingressos de la unitat familiar en concepte de volum de negoci supera el llindar establert que és de 155.000 euros.

Aquest llindar fa referència:

  • Ingressos procedents d’activitats econòmiques en estimació directa o en estimació objectiva.
  • Ingressos procedents d’una participació del conjunt dels membres computables igual o superior 50% en activitats econòmiques desenvolupades a través d’entitats sense personalitat jurídica o en qualsevol altra classe d’entitat jurídica, un cop aplicats als ingressos totals de les activitats el percentatge de participació d’aquestes.

BG5: Denegada. Supera el llindar de capital de rendiments patrimonials. La suma dels ingressos de la unitat familiar en concepte de rendiments patrimonials /capital mobiliari supera el llindar establert, que és de 1.700 euros*.

  • Excloent les subvencions rebudes per a l’adquisició o rehabilitació de l’habitatge habitual i, en el seu cas, la renda bàsica d’emancipació.
  • Excloent les prestacions econòmiques d’urgència social, atorgades per administracions públiques, que tinguin per finalitat atendre situacions de necessitats puntuals, urgents i bàsiques, com per exemple l’alimentació, el vestit i l’allotjament i que hagin estat degudament acreditades.
  • Pel que fa a les ajudes o subvenció administrativa pública autonòmica pel COVID-19 per compensar la baixa activitat econòmica d’empreses i autònoms durant la pandèmia. Cal fer una rectificació de renta i imputar l’import subvencionat a la casella dels rendiments de l’activitat econòmica corresponent. S’adjunta consulta vinculant d’Hisenda.

* Majoritàriament, és la casella 420 de la renta del 2021 (import màxim 1.700 euros).


BG6: Denegada: Supera el llindar de renda familiar establert com a màxim*

Calculat de la següent manera:

 Import
Primer adult (sustentador principal)11.365,60 €
Segon adult (sustentador principal)5.682,80 €
Altres adults (àvies, avis… )2.841,40 €
Per cada nen/a de la unitat familiar (fins a 25 anys)3.409,70 €

Ex. Un sol pare/mare i 3 nens es calcula: 11.356,60€ + (3.409,70€ per cada nen*3) = màxim és 21.585,70 €

Ex. Dos progenitors (ex. mare i pare) i 1 avi i 2 nens: 11.365,60€ + 5.682,80€ + 2.841,40€ + (3.409,70 € per cada nen*2) = màxim és 26.709,20€

* Majoritàriament, és la casella 432 de la renta del 2021 (la suma de tots els ingressos dels adults de la unitat familiar).


BG7: Denegada. Supera el llindar de finques urbanes. La suma del valor cadastral de les finques urbanes dels membres de la unitat familiar no pot superar els 42.900 euros, quedant exclosa la residència habitual, que només pot ser una.


BG9: Pendent de càlcul per irregularitat amb l’Agència Tributària.

Algunes de les irregularitats poden ser:

  • Falta de dades d’algun membre de la unitat familiar.
  • Falta algun número de DNI/NIE d’algun dels membres de la unitat familiar.
  • Estar obligat a fer la declaració de la renta 2021 i no ha estat presentada.
  • S’ha presentat duplicitat de rentes i Hisenda bloqueja les dades fins que es resolguin.
  • El titular està identificat però sense dades de declaració ni imputacions.

BG13: Denegada: El centre escolar no disposa de menjador escolar o bé s’ha presentat la sol·licitud fora de termini, segons les dates que s’indiquen a les bases i les establertes pels municipis receptors


BG31: Ajut acceptat i atorgat un 35% de l’import del menjador, amb un màxim de preu/dia establert pel Departament d’Educació de 6,54 euros/dia (màxim dia 2,28 euros). Són casos de custòdia compartida, en els quals un dels progenitors ha tramitat l’ajut (és la part proporcional al BG1).


BG32: Ajut acceptat i atorgat un 50% de l’import del menjador, amb un màxim del preu/dia establert pel Departament d’Educació de 6,54 euros/dia (màxim dia 3,27 euros). Són casos de custòdia compartida, els quals un dels progenitors ha tramitat l’ajut (és la part proporcional al BG2).


BG109: Denegada per no disposar de cap identificador vàlid (DNI o NIE) i no disposar d’informe de serveis socials de situació de vulnerabilitat i risc socioeconòmic.


RECLAMACIONS

No s’atendran reclamacions fora d’aquesta data

DATA MÀXIMA: 31 de gener de 2023*

*Sempre i quan no hi hagi una reclamació anterior


En cas que es vulgui fer alguna reclamació, es podrà tramitar via telemàtica per instància genèrica (NO e-mail) de la següent manera:

Emplenar instància genèrica, indicant a la casella Sol·licito el nom i cognoms del/a alumne/a pel qual es reclama l’ajut i el BG de denegació.

DOCUMENTACIÓ EXTRA, segons el motiu de la denegació:

  • BG 5- Presentar el certificat que acrediti l’import d’ajut de lloguer i/o ajuts d’urgència social cobrats l’any 2021. En cas d’ajudes pel COVID-19, empreses i autònoms: Presentar la declaració de renta 2021 rectificada.
  • BG 4- Presentar documentació que acrediti que no supera el llindar establert com a màxim (no superar els 155.000 euros en volum de negoci).
  • BG 6- Presentar documentació que acrediti que no supera el llindar establert com a màxim (depenent del nombre de persones que conviuen al domicili de la unitat familiar).
  • BG 7- Presentar documentació que acrediti que no supera el llindar establert com a màxim (no superar els 42.900 euros en valor cadastral).
  • BG 9- Presentar la documentació acreditativa de tots els membres de la unitat familiar (Declaració de la renta del 2021/ o certificat d’imputacions).
  • BG109- Presentar un identificador vàlid (DNI/NIE/PASSAPORT) dels membres de la unitat familiar que en disposin i acreditar el risc social, mitjançant informe de Serveis Socials.

Per fer el tràmit de la reclamació telemàtica es necessita signatura electrònica o IDCAT mòbil aquest és gratuït i es pot tramitar aquí. Necessitareu:

  • DNI (Document Nacional d’Identitat) o TIE (Targeta d’Identitat d’Estranger)
  • TSI (Targeta Sanitària Individual) del CatSalut (Servei Català de la Salut) o ser titular o beneficiari de Muface
  • Telèfon mòbil

Resum de la convocatòria 2022 de subvencions per al pagament del lloguer a persones grans

Requisits


1. Tenir la residència legal a Catalunya
2. Tenir 65 anys o més durant aquest any 2022.
3. Que la unitat de convivència tingui uns ingressos no superiors a 2,83 vegades l’IRSC


4. No es necessiten ingressos mínims.
5. Ser titular d’un contracte de lloguer de l’habitatge que sigui el seu domicili habitual i permanent. Cal estar-hi empadronat.
6. No pagar un lloguer mensual superior a 800€ a la demarcació de Barcelona i 900€ en cas de discapacitat.
7. Tenir domiciliat el cobrament de la subvenció en una entitat financera.
8. Estar al corrent de pagament de les rendes de en el moment de presentar la sol·licitud
9. Pagar el lloguer de l’habitatge per mitjà de transferència bancària, rebut domiciliat o rebut emès per la persona administradora de la finca, com a mínim a partir del mes següent a la data de presentació de la sol·licitud.
10. No estar sotmès a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiari de subvencions de conformitat amb el que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions,
11. Complir les obligacions tributàries davant l’Estat, la Generalitat i les obligacions amb la Seguretat Social (Es comprovarà d’ofici abans de la proposta de la resolució).


No poden percebre aquesta subvenció


1. Les unitats de convivència (UC) en què la persona titular del contracte d’arrendament o qualsevol altre membre tingui parentiu per vincle de matrimoni, o una altra relació estable anàloga, per consanguinitat, adopció o afinitat fins al segon grau, amb els arrendadors.
2. El criteri anterior també s’aplicarà a la relació entre la persona arrendadora i la persona arrendatària, quan la primera sigui una persona jurídica respecte de qualsevol dels seus socis, sòcies o partícips.
3. Les UC en què la persona titular del contracte, o qualsevol altre membre sigui propietari o usufructuari d’un habitatge situat en el territori espanyol, llevat que no en disposin de l’ús i gaudi per causes alienes a la seva voluntat
4. Les UC quan l’import de la base imposable de l’estalvi que consta a la declaració de l’IRPF de l’any 2020 (casella 460) sigui superior a 500€, s’exceptua d’aquesta prohibició el supòsit en que aquest import sigui el resultat d’una dació en pagament conseqüència d’una execució hipotecaria relativa a un habitatge que hagi constituït el domicili habitual i permanent de la persona sol·licitant.
5. Les persones arrendatàries d’habitatges gestionats o administrats per l’AHC directament o mitjançant altres administracions públiques o entitats sense ànim de lucre

DOCUMENTACIÓ

La documentació necessària per acreditar els requisits que es demanen a la convocatòria:
1. Sol·licitud degudament complimentada i signada per la persona sol·licitant de l’ajut.
2. Imprès normalitzat o document equivalent a nom de la persona sol·licitant amb les dades bancàries del compte on s’ha d’ingressar la subvenció.
3. Documents d’identitat:
o DNI vigent*
o Ciutadans de la Unió Europea: el certificat de registre de ciutadans de la Unió europea vigent.
o Estrangers no comunitaris: NIE i la targeta d’identitat d’estranger (TIE)*
4. Certificat o volant de convivència que acrediti el domicili de la persona sol·licitant i de les persones que formen la seva unitat de convivència.(*)
5. Justificant dels ingressos de la persona sol·licitant i de cadascun dels membres de la unitat de
convivència de 16 anys o més. Segons el cas, cal acreditar-los de la manera següent:
a. Declaració de l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) any 2020, de la persona
sol·licitant i de cadascun dels membres que formen la unitat de convivència, i que estiguin
en edat laboral. (*)
b. Certificat d’imputacions de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària (AEAT) o el
corresponent certificat de les pensions o ajuts exempts de tributació, si hi ha membres de
la unitat de convivència que no estan obligats a presentar la declaració de l’IRPF.(*)
6. Llibre de família, si s’escau.
7. El contracte de lloguer a nom de la persona sol·licitant, que ha d’incloure el pagament de la fiança a l’arrendador, de conformitat amb la normativa vigent:
a. En el cas que la persona sol·licitant que visqui a l’habitatge sigui el cònjuge de la persona
titular del contracte, ha d’aportar la documentació acreditativa de l’atribució del dret d’ús
sobre l’habitatge.
b. En els casos de dones víctimes de violència de gènere que, com a conseqüència d’una ordre
d’allunyament o sentència judicial tinguin atribuït l’habitatge com el seu domicili habitual i
permanent, se’ls podrà reconèixer el dret de cobrament de la subvenció si justifiquen que es
fan càrrec del pagament del lloguer.
8. Tots els rebuts de lloguer corresponents a l’any 2022 pagats fins a la data de presentació de la
sol·licitud. Els rebuts, a partir del mes següent a la data de presentació de la sol·licitud han de ser
per: transferència bancària, rebut domiciliat, rebut emès per l’administrador de la finca, ingrés en
compte o bizum. En els rebuts ha de constar el nom de l’arrendatari, el de l’arrendador, el concepte i la mensualitat.
9. Acreditació del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, en el cas de les persones amb alguna discapacitat. (*)
10. Acreditació de la condició de víctima de violència de gènere, caldrà aportar mitjà de prova qualificat d’acord amb l’article 33 de la Llei 5/2008, de 24 d’abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista.
11. Certificat de no tenir deute amb l’Agència Estatal d’Administració Tributària (AEAT), la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS) i l’Agència Tributària de Catalunya (ATC).(*)


(*)Aquesta documentació l’Administració l’ha pot consultar d’ofici. No cal aportar-la.

Edicions anteriors de la Mostra Literària del Maresme XXXIX-XXXVIII

Mostra Literària del Maresme XXXIX. Palafolls 2022

Participació municipal

  • Arenys de Mar
  • Arenys de Munt
  • Argentona
  • Cabrera de Mar
  • Cabrils
  • Caldes d’Estrac
  • Calella
  • Canet de Mar
  • Dosrius
  • Malgrat de Mar
  • El Masnou
  • Mataró
  • Montgat
  • Òrrius
  • Palafolls
  • Premià de Mar
  • Sant Andreu de Llavaneres
  • Sant Cebrià de Vallalta
  • Sant Pol de Mar
  • Sant Vicenç de Montalt
  • Santa Susanna
  • Teià
  • Tiana
  • Tordera
  • Vilassar de Dalt
  • Vilassar de Mar

Prosa premiada

  • Rita Haro Àvila
  • Yanira Martin Portugues Jaime
  • Jana Bartrés Sanuy
  • Martí Hidalgo Sala 
  • Accèssit: Albert Joan Garcia
  • Abril Buch Andreu
  • Luna Vázquez Montoro
  • Judith Carlota Velasco
  • Roger Fernández Lopera
  • Maria Sánchez Garcia
  • Joan Simó i Rodríguez
  • Maria Peña Torrent
  • Jordi Dotras Targas

Poesia premiada

  • Michelle Carrasco Prat
  • Magí Roca Danés 
  • Inés Bayona de Dios
  • Víctor Fernández Suñer 
  • Paula Anda Abad
  • Martí Maresma Camps
  • Mireia Pujol Dresaire
  • Emma Correa Fernández
  • Marçal Nonell Ruscalleda
  • Albert Medina i Cucurull
  • Salvador Riera Solsona
  • Teresa Reyner Romaguera

Premi Extraordinari per a persones amb discapacitats intel·lectuals

  • Mar Prat i Esteban
  • Josefa Céspedes Martínez
  • José Luís Bruno Serrano
  • Neus Jiménez Anglada
  • Míriam Hernández Saló
  • Joan Josep Rios Vives
  • Nerea Cervera Carmona
  • Alex Verdiell Muntaner
  • Mohamed Kamal
  • Rubén Parra Vázquez
  • Accèssit: Elena Julia Jordan

Premi Extraordinari de Microrelats

  • Alex Pola Morell
  • Accèssit: Toni Llacay Pintat

Mostra Literària del Maresme XXXVIII. Teià 2021

Participació municipal

  • Arenys de Mar
  • Arenys de Munt
  • Argentona
  • Cabrera de Mar
  • Cabrils
  • Caldes d’Estrac
  • Calella
  • Canet de Mar
  • Dosrius
  • Malgrat de Mar
  • Mataró
  • Montgat
  • Òrrius
  • Sant Andreu de Llavaneres
  • Sant Pol de Mar
  • Sant Vicenç de Montalt
  • Santa Susanna
  • Teià
  • Tiana
  • Tordera
  • Vilassar de Dalt
  • Vilassar de Mar

Prosa premiada

  • Roma Jáñez Bastida
  • Jana Bartrés Sanuy
  • Blai Gispert Sangerman
  • Carla Moreno Antúnez
  • Lucía Miñambres Martínez
  • Sara Correa Fernández
  • Victòria Collbatallé Cabrera
  • Martina Farré Arnau
  • Joan Simó Rodríguez
  • Neus Fernández Benito
  • Carla de la Fuente Cerezo
  • Miquel Esquirol Jiménez

Poesia premiada

  • Xavi Navarrete Álvarez
  • Miquel Prat Rubio
  • Manel Vilana Ferreres
  • Adriana Ruiz Carrillo
  • Laura Masferrer Soto
  • Marc Alcoriza Martí
  • Marta Lozano Tornamorell
  • Lucía Sordo Tobar
  • Estel Pou Prim
  • Marçal Nonell Ruscalleda
  • Francesc Ribas París
  • Joaquim Haro González
  • Eulàlia Ribera Rodergas

Premi Extraordinari per a persones amb discapacitats intel·lectuals

  • Gabriel Roselló del Pozo
  • Bruno Blasco Díaz Veiga
  • Juan Ángel Machio Durán

Premi Extraordinari de Microrelats

  • Núria Oliva Barceló

Taller: Sensibilització sobre el treball de cures i de les dones cuidadores

Aquest taller per sensibilitzar i visibilitzar el treball reproductiu i de cures, realitzat per les treballadores de la cura i de la llar va adreçat a infants de cicle superior de secundària.

OBJECTIUS

  • Abordar i visibilitzar la importància del treball domèstic i de cures
  • Abordar la cadena global de cures i visibilitzar i sensibilitzar sobre la situació de les dones migrades que treballen en l’àmbit del treball de cures i domèstic

CONTINGUT

Plantegem una sessió dinàmica i participativa perquè sigui atractiva al públic jove. Tindrà

també una part d’emmarcament teòric feminista i de reflexió grupal.

  • Benvinguda a l’espai i a la diversitat d’experiències al voltant de les cures
  • Joc d’introducció a la temàtica
  • Dinàmica participativa per reflexionar sobre les tasques diàries de cura a les nostres llars i els impactes que generen.
  • Reflexió feminista sobre les cures, el treball domèstic i la cadena global de cures
  • Visionament d’un vídeo presentant la realitat de les dones migrades cuidadores de la llar
  • Reflexió final i tancament

DURADA

1 hora

ENTITAT

El taller el du a terme la cooperativa L’Esberla de Vilassar de Mar fundada l’any 2013

Cine Fòrum “Quiero ser como Beckham”

Objectius:

Entendre i respectar les altres cultures i tradicions.

Conèixer i respectar altres maneres de fer, actuar i viure, sense que afectin els propis prejudicis.

Mirar amb ulls de tolerància que les diferències ens igualen a tots.

Continguts:

Prejudici, estereotip i discriminació: significat i relació entre aquests conceptes.

L’escala de valors, des del sentir, el pensar i l’actuar.

Material emprat:

Pel·lícula “Quiero ser como Beckham” (Gurinder Chadha, 2002).


Metodologia:

  1. Breu presentació de la pel·lícula.
  2. Puntualitzar els matisos a tractar i observar sense jutjar.
  3. Veure la pel·lícula.
  4. Treballar els següents conceptes:
    1. Similituds i diferències culturals.
    1. Escala de valors: amistat, treball, reptes en la vida, la percepció de cadascú.
    1. Rols de gènere.
    1. Discriminació sexual.
  5. Debat amb el grup.

Durada: 2 hores

Requisits:

  • Aula amb espai per fer les activitats.
  • Pissarra.
  • Televisor i reproductor de DVD
  • Haver realitzat prèviament la sessió 1, anomenada “Els prejudicis i els estereotips”

Cine Fòrum “In this world”

Objectius:

Entendre el concepte de les migracions humanes i el perquè d’aquesta necessitat tan complexa.

Conèixer i respectar altres maneres de fer, actuar i viure, tenint en compte els nostres prejudicis.

Continguts:

El dol migratori.

La necessitat de migrar.

Conceptes relacionats al punt anterior: discriminació, racisme, valors, por, amistat i vulnerabilitat.

Material emprat:

Pel·lícula “In this world” (Michael Winterbottom, 2002)..


Metodologia:

Metodologia:

  1. Breu presentació de la pel·lícula.
  2. Introducció de la situació migratòria al nostre país.
  3. Subratllar els conceptes a tractar i comentar els exposats a la pissarra:
    1. Discriminació.
    1. Racisme.
    1. Valors.
    1. Por.
    1. Amistat.
    1. Vulnerabilitat.
  4. Veure la pel·lícula.

Debat amb el grup.

Durada: 2 hores

Requisits:

  • Aula amb espai per fer les activitats.
  • Pissarra.
  • Televisor i reproductor de DVD
  • Haver realitzat prèviament la sessió 5, anomenada “El dol migratori”.

Cine Fòrum “Promises”

Objectius:

Aprendre a afrontar els conflictes.

Millorar la seva actitud en la participació.

Fomentar la tolerància cap als altres, respectant les altres opcions i maneres de viure, sentir i actuar.

Evitar la discriminació, afavorint la igualtat.

Promoure la solidaritat.

Continguts:

Conflicte: exemple de la situació d’Israel i Palestina.

Relació entre prejudicis i transmissió del conflicte.

Conceptes relacionats al punt anterior: discriminació, racisme, valors, por i amistat.

Material emprat:

Pel·lícula “Promises” (Justine Shapiro, B.Z. Goldberg i Carlos Bolado, 2001).


Metodologia:

  1. Breu presentació de la pel·lícula.
  2. Introducció de forma neutral de la situació d’Israel i Palestina.
  3. Subratllar els conceptes a tractar i comentar els exposats a la pissarra:
    1. Prejudicis existents entre aquestes generacions i la seva transmissió.
    1. Discriminació.
    1. Racisme.
    1. Valors.
    1. Por.
    1. Amistat.
  4. Veure la pel·lícula.
  5. Debat amb el grup.

Durada: 2 hores

Requisits:

  • Aula amb espai per fer les activitats.
  • Pissarra.
  • Televisor i reproductor de DVD
  • Haver realitzat prèviament la sessió 2, anomenada “Els conflictes i la seva resolució”.

Clínica del rumor

Objectius:

Entendre com funcionen els rumors.

Conscienciar de la responsabilitat en la propagació de la rumorologia.

Facilitar eines per abordar els rumors i per  millorar la comunicació.

Relacionar els objectius anteriors amb la rumorologia vinculada a la immigració.

Continguts:

Propagació dels rumors.

Escolta activa.

Comunicació en grup.

Material emprat:

Dinàmica “Clínica del rumor” (autor desconegut).


Metodologia:

Dinàmica de grup “Clínica del Rumor”, a través de “l’informe de l’accident”: es llegeix i posteriorment s’omple un quadre (“Format d’observació de la clínica del rumor”), il·lustrant les distorsions que solen ocórrer en la transmissió d’informació, partint d’una font d’origen, circulant-la a través de diversos individus fins a un destí final.

Posta en comú de la dinàmica realitzada.

Relacionar l’activitat amb la propagació dels rumors.

Explicar què és l’escolta activa i com podem millorar-la.

Identificar problemes de comunicació en un grup de treball i donar pautes per evitar-los o gestionar-los.

Durada: 1 hora

Requisits:

  • Aula amb espai per fer les activitats.
  • Pissarra.
  • Haver realitzat prèviament la sessió 7, anomenada “Els rumors”.