Inici Documents Documents

Edicions anteriors de la Mostra Literària del Maresme XXXVIII

Mostra Literària del Maresme XXXVIII. Teià 2021

Participació municipal

  • Arenys de Mar
  • Arenys de Munt
  • Argentona
  • Cabrera de Mar
  • Cabrils
  • Caldes d’Estrac
  • Calella
  • Canet de Mar
  • Dosrius
  • Malgrat de Mar
  • Mataró
  • Montgat
  • Òrrius
  • Sant Andreu de Llavaneres
  • Sant Pol de Mar
  • Sant Vicenç de Montalt
  • Santa Susanna
  • Teià
  • Tiana
  • Tordera
  • Vilassar de Dalt
  • Vilassar de Mar

Prosa premiada

  • Roma Jáñez Bastida
  • Jana Bartrés Sanuy
  • Blai Gispert Sangerman
  • Carla Moreno Antúnez
  • Lucía Miñambres Martínez
  • Sara Correa Fernández
  • Victòria Collbatallé Cabrera
  • Martina Farré Arnau
  • Joan Simó Rodríguez
  • Neus Fernández Benito
  • Carla de la Fuente Cerezo
  • Miquel Esquirol Jiménez

Poesia premiada

  • Xavi Navarrete Álvarez
  • Miquel Prat Rubio
  • Manel Vilana Ferreres
  • Adriana Ruiz Carrillo
  • Laura Masferrer Soto
  • Marc Alcoriza Martí
  • Marta Lozano Tornamorell
  • Lucía Sordo Tobar
  • Estel Pou Prim
  • Marçal Nonell Ruscalleda
  • Francesc Ribas París
  • Joaquim Haro González
  • Eulàlia Ribera Rodergas

Premi Extraordinari per a persones amb discapacitats intel·lectuals

  • Gabriel Roselló del Pozo
  • Bruno Blasco Díaz Veiga
  • Juan Ángel Machio Durán

Premi Extraordinari de Microrelats

  • Núria Oliva Barceló

Taller: Sensibilització sobre el treball de cures i de les dones cuidadores

Aquest taller per sensibilitzar i visibilitzar el treball reproductiu i de cures, realitzat per les treballadores de la cura i de la llar va adreçat a infants de cicle superior de secundària.

OBJECTIUS

  • Abordar i visibilitzar la importància del treball domèstic i de cures
  • Abordar la cadena global de cures i visibilitzar i sensibilitzar sobre la situació de les dones migrades que treballen en l’àmbit del treball de cures i domèstic

CONTINGUT

Plantegem una sessió dinàmica i participativa perquè sigui atractiva al públic jove. Tindrà

també una part d’emmarcament teòric feminista i de reflexió grupal.

  • Benvinguda a l’espai i a la diversitat d’experiències al voltant de les cures
  • Joc d’introducció a la temàtica
  • Dinàmica participativa per reflexionar sobre les tasques diàries de cura a les nostres llars i els impactes que generen.
  • Reflexió feminista sobre les cures, el treball domèstic i la cadena global de cures
  • Visionament d’un vídeo presentant la realitat de les dones migrades cuidadores de la llar
  • Reflexió final i tancament

DURADA

1 hora

ENTITAT

El taller el du a terme la cooperativa L’Esberla de Vilassar de Mar fundada l’any 2013

Taller: Corresponsabilitat i democratització de les cures

Aquest taller va enfocat a infants de cicle superior de primària. És fonamental el treball de democratització de les cures en aquesta franja d’edat tota vegada que és un moment vital per assumir compromisos i responsabilitats, alhora que es té més autonomia i capacitat de reflexió crítica

La proposta educativa està adaptada a les necessitats i a la realitat d’aquesta etapa. Es fa èmfasi en el treball i la corresponsabilitat del grup, com a element indispensable pel
desenvolupament d’unes vides sanes i lliures de tota mena de violències.


OBJECTIUS

  • Identificació i comprensió dels estereotips de gènere per tal d’afavorir una socialització més equitativa i saludable.
  • La valoració de les cures com a forma d’assegurar la construcció de relacions socials compromeses amb el benestar dels altres.

CONTINGUT

L’activitat proposada parteix de la comprensió i identificació dels rols i estereotips de gènere a través de l’observació i la reflexió de la seva realitat més propera com és el grup-classe i les seves llars, identificant la infravaloració dels valors feminitzats.

A partir d’aquí es planteja el concepte del treball de cures i la idea que totes aquestes tasques quotidianes i invisibles són imprescindibles i cal democratitzar-les.


Qui les fa? Quines són? Quin valor se li donen? Són algunes de les preguntes que és plantegen per tal de caminar cap a una corresponsabilitat i un reconeixement de totes aquestes tasques imprescindibles pel sostén de la vida.

CONCEPTES CLAUS

  • Límits personals
  • Corresponsabilitat
  • Interdependència
  • Democratització de les cures
  • Divisió sexual del treball

ACTIVITAT

El taller es desenvolupa en quatre parts: una d’obertura i benvinguda on es recullen els
coneixements previs i percepcions. Una segona part protagonitzada per una dinàmica de cos i moviment que ens porta a la tercera part de reflexió del viscut i de diàleg més analític.

A la part de tancament es posa en valor la vivència personal de la sessió. Creiem fonamental en les nostres formacions l’obertura d’espais on totes les identitats siguin reconegudes.

DURADA

1 hora

ENTITAT

El taller el du a terme La Gûspira-Equip d’educadores.

Son una associació socioeducativa de Premià de Mar que des de 2017 treballa per l’educació emancipadora, amb el feminisme comunitari com a pedagogia. Aposta per la creació d’espais sensibilitzadors, reflexius i mobilitzadors que promoguin mecanismes preventius entorn les violències tot visibilitzant i valorant les diversitats en totes les expressions per avançar cap a una justícia global.

Cine Fòrum “Quiero ser como Beckham”

Objectius:

Entendre i respectar les altres cultures i tradicions.

Conèixer i respectar altres maneres de fer, actuar i viure, sense que afectin els propis prejudicis.

Mirar amb ulls de tolerància que les diferències ens igualen a tots.

Continguts:

Prejudici, estereotip i discriminació: significat i relació entre aquests conceptes.

L’escala de valors, des del sentir, el pensar i l’actuar.

Material emprat:

Pel·lícula “Quiero ser como Beckham” (Gurinder Chadha, 2002).


Metodologia:

  1. Breu presentació de la pel·lícula.
  2. Puntualitzar els matisos a tractar i observar sense jutjar.
  3. Veure la pel·lícula.
  4. Treballar els següents conceptes:
    1. Similituds i diferències culturals.
    1. Escala de valors: amistat, treball, reptes en la vida, la percepció de cadascú.
    1. Rols de gènere.
    1. Discriminació sexual.
  5. Debat amb el grup.

Durada: 2 hores

Requisits:

  • Aula amb espai per fer les activitats.
  • Pissarra.
  • Televisor i reproductor de DVD
  • Haver realitzat prèviament la sessió 1, anomenada “Els prejudicis i els estereotips”

Cine Fòrum “In this world”

Objectius:

Entendre el concepte de les migracions humanes i el perquè d’aquesta necessitat tan complexa.

Conèixer i respectar altres maneres de fer, actuar i viure, tenint en compte els nostres prejudicis.

Continguts:

El dol migratori.

La necessitat de migrar.

Conceptes relacionats al punt anterior: discriminació, racisme, valors, por, amistat i vulnerabilitat.

Material emprat:

Pel·lícula “In this world” (Michael Winterbottom, 2002)..


Metodologia:

Metodologia:

  1. Breu presentació de la pel·lícula.
  2. Introducció de la situació migratòria al nostre país.
  3. Subratllar els conceptes a tractar i comentar els exposats a la pissarra:
    1. Discriminació.
    1. Racisme.
    1. Valors.
    1. Por.
    1. Amistat.
    1. Vulnerabilitat.
  4. Veure la pel·lícula.

Debat amb el grup.

Durada: 2 hores

Requisits:

  • Aula amb espai per fer les activitats.
  • Pissarra.
  • Televisor i reproductor de DVD
  • Haver realitzat prèviament la sessió 5, anomenada “El dol migratori”.

Cine Fòrum “Promises”

Objectius:

Aprendre a afrontar els conflictes.

Millorar la seva actitud en la participació.

Fomentar la tolerància cap als altres, respectant les altres opcions i maneres de viure, sentir i actuar.

Evitar la discriminació, afavorint la igualtat.

Promoure la solidaritat.

Continguts:

Conflicte: exemple de la situació d’Israel i Palestina.

Relació entre prejudicis i transmissió del conflicte.

Conceptes relacionats al punt anterior: discriminació, racisme, valors, por i amistat.

Material emprat:

Pel·lícula “Promises” (Justine Shapiro, B.Z. Goldberg i Carlos Bolado, 2001).


Metodologia:

  1. Breu presentació de la pel·lícula.
  2. Introducció de forma neutral de la situació d’Israel i Palestina.
  3. Subratllar els conceptes a tractar i comentar els exposats a la pissarra:
    1. Prejudicis existents entre aquestes generacions i la seva transmissió.
    1. Discriminació.
    1. Racisme.
    1. Valors.
    1. Por.
    1. Amistat.
  4. Veure la pel·lícula.
  5. Debat amb el grup.

Durada: 2 hores

Requisits:

  • Aula amb espai per fer les activitats.
  • Pissarra.
  • Televisor i reproductor de DVD
  • Haver realitzat prèviament la sessió 2, anomenada “Els conflictes i la seva resolució”.

Clínica del rumor

Objectius:

Entendre com funcionen els rumors.

Conscienciar de la responsabilitat en la propagació de la rumorologia.

Facilitar eines per abordar els rumors i per  millorar la comunicació.

Relacionar els objectius anteriors amb la rumorologia vinculada a la immigració.

Continguts:

Propagació dels rumors.

Escolta activa.

Comunicació en grup.

Material emprat:

Dinàmica “Clínica del rumor” (autor desconegut).


Metodologia:

Dinàmica de grup “Clínica del Rumor”, a través de “l’informe de l’accident”: es llegeix i posteriorment s’omple un quadre (“Format d’observació de la clínica del rumor”), il·lustrant les distorsions que solen ocórrer en la transmissió d’informació, partint d’una font d’origen, circulant-la a través de diversos individus fins a un destí final.

Posta en comú de la dinàmica realitzada.

Relacionar l’activitat amb la propagació dels rumors.

Explicar què és l’escolta activa i com podem millorar-la.

Identificar problemes de comunicació en un grup de treball i donar pautes per evitar-los o gestionar-los.

Durada: 1 hora

Requisits:

  • Aula amb espai per fer les activitats.
  • Pissarra.
  • Haver realitzat prèviament la sessió 7, anomenada “Els rumors”.

Els rumors

Objectius:

Entendre com funcionen els rumors.

Conscienciar la necessitat de fer front a la rumorologia.

Facilitar eines per abordar els rumors.

Relacionar els objectius anteriors amb la rumorologia vinculada a la immigració.

Continguts:

Entendre com funcionen els rumors.

Conscienciar la necessitat de fer front a la rumorologia.

Facilitar eines per abordar els rumors.

Relacionar els objectius anteriors amb la rumorologia vinculada a la immigració.

Material emprat:

Material divers publicat a la web de la xarxa BCN anti-rumors: http://www.bcnantirumors.cat/quisom/materials-de-la-xarxa


Metodologia:

Definir el concepte de prejudici i rumor.

Dinàmica de grup seguint instruccions pautades (amunt, avall, caminar, pareu; i després tot a la inversa).

Explicar perquè es generen els rumors i com es difonen.

Visualització de vídeos i presentació de dades publicades a la web de la xarxa BCN anti-rumors.

Dinàmica de grup: el docent fa sortir un alumne que explica un rumor existent al grup, fora del grup o que li ha arribat per altra banda. El dinamitzador li fa preguntes (per exemple: “Com ho saps això?”, “Qui t’ho ha dit?”, “Tens la certesa que és així?”; “De què em serveix aquest rumor?”, etc.).

Reflexionar sobre la nostra participació de manera inconscient en la propagació dels rumors i aportar estratègies per fer-ne front.

Durada: 1 hora

Requisits:

  • Aula amb espai per fer les activitats.
  • Pissarra.
  • Ordinador, projector i connexió a internet

Les conductes i el saber estar

Objectius:

Promoure actituds de respecte i tolerància cap les diferències.

Reconèixer i analitzar els valors del seu entorn.

Continguts:

La conducta positiva i negativa.

El saber estar.

La relació amb els altres.


Metodologia:

Explicar què entenem per conducta i saber estar i en què es diferencia una conducta positiva d’una negativa.

Demanar als alumnes que aportin matisos d’aquestes conductes i escriure-ho a la pissarra.

Pregunta oberta: “Com afecten a la vostra conducta els valors dels vostres amics o coneguts?”

Dinàmica i observació de les dues conductes (positiva i negativa), treballant en grups (una d’aquestes dues opcions):

  • Exemples de conductes positives que es poden donar o fer un dia que sortim fora de l’espai compartit.
  • Exemples de conductes negatives que trobarem fent una ruta per l’espai on estan (institut, passadissos, lavabos, biblioteca, aules, etc.).

Posar en comú les respostes i comentar-les.

Durada: 1 hora

Requisits:

  • Aula amb espai per fer les activitats.
  • Pissarra.

El dol migratori

Objectius:

Introduir el concepte de la immigració i dels dols migratoris, mostrant una visió positiva del fet migratori.

Promoure actituds de participació, ajuda, suport i solidaritat vers els altres.

Continguts:

Diferència entre migració, immigració i emigració.

Els 7 dols migratoris:

  • Dol per la separació dels familiars i amics.
  • Dol per la llengua materna.
  • Dol per la cultura.
  • Dol per la pèrdua de paisatges, de la terra.
  • Dol per la pèrdua de l’estatus social.
  • Dol per la pèrdua del contacte amb el grup ètnic (nacional) d’origen.
  • Dol per la pèrdua de la seguretat física.

La necessitat de migrar.

Material emprat:

Documental “Travesía clandestina” (Dominique Mollard, 2008).


Metodologia:

Explicar la diferència entre migració, immigració i emigració.

Explicar els 7 dols migratoris.

Explicar la necessitat del fet migratori.

Debatre amb el grup classe si la immigració és positiva o no.

Explicació de la piràmide de Maslow i de les diferents etapes a les que es sotmeten les persones immigrades en el seu dol.

Veure part del documental “Travesía clandestina”.

Posta en comú del documental.

Durada: 1 hora

Requisits:

  • Aula amb espai per fer les activitats.
  • Pissarra.
  • Televisor i reproductor de vídeo